biscuit
Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)

Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také nastavení souhlasu s uživáním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnažší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe cílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.

Vylaď si kolo zadarmo!

Blog, Tipy a rady, Vše kolem kola - Vylaď si kolo zadarmo!

10.08.2021

Je dobré si pohrát s tím, co je na kole možné nastavit. Docílíš tím lepšího nastavení. Nemusíš mít vypimpovaný kolo, ať se ti jede líp. Na co se kouknout a co nepodcenit?

Kokpit 

Správně nastavená řídítka a představec ti můžou pomoci v mnoha ohledech. Budeš mít větší jistotu na trailu a hlavně pohodlnější jízdu celkově. Když začneme u představce, tak jsou zde nejpodstatnější podložky pod, nebo nad ním. Ty určují výšku tvých řídítek. Když ti aktuální nastavení nevyhovuje a připadáš si nakloněný nad “rydla“, tak si přidej podložku pod představec. Zvýší ti to i tvé těžiště. Naopak jestli ti přijde, že si příliš nahoře, tak jednu podložku přesuň nad představec. 

Řidítka si v představci nastav, ať máš jejich pozici nejlépe kolmo k zemi. Moc přitažené k tělu jsou špatně, protože se ti bude s kolem hůř manipulovat. Moc daleko od jezdce tě budou zbytečně natahovat dopředu. 

Brzdové páky je vhodné mít od gripů ve vzdálenosti, ze které pohodlně dosáhneš na páku. Ta by měla být ještě pod úhlem, aby při sjezdovém postoji tvořila přímku s tvou rukou a prstem, který páku ovládá. Když ji musíš někde lovit, nebo naopak prohýbáš zápěstí, tak zvaž změnu tohoto úhlu. 

Je to jen pár věcí, ale uvidíš, že ti pomůžou k pohodlnější jízdě a zatáčky budeš řezat jako profík. 

es_bl_ha_mullet

Pláště a tlaky 

To je téma, které se s příchodem bezduší vrací hodně do módy. Ono určit nejideálnější tlak není vůbec lehké, ale nereálná mise to taky nemusí být. Základem je volba dobrých plášťů a pak můžeš experimentovat. Výchozí bod je ideální u 2 atmosfér. V zadním plášti bys měl mít vždy trochu víc vzduchu. Pak postupně ubíráš, dokud se nedopracuješ ke správným hodnotám. Sám u duší mám osvědčeno 1,8 až 2 atmosféry vzadu a 1,8 až 1,6 vepředu podle terénu, kym razíš. Vyzkoušej to nejlépe na nerovném terénu, tam zjistíš, kde máš maximální grip, a kde naopak grip končí. Tím si najdeš přesně to, co ti vyhovuje nejlépe. Ber v potaz i terén, kterým pojedeš. Ostré kameny ti zaručí jasný defekt, když budeš mít tlak na spodních hranicích.

es_bar_3

Druhou skupinou jsou bezduše. Tam se dostaneš zpravidla o půl atmosfery níž, ale pořád máš výborný grip. To je jeden z důvodů proč je zvolit. S nižšími tlaky bych doporučil přidat vložky kvůli ochraně ráfku, předejdete tak nebezpečí proražení. Vložky do bezduší ti taky zajistí bezpečnější jízdu. Nejen, že nezuješ plášť, ale zachytí a zabrání i předmetům, které rádi plášť prořezávají. 

Odpružení

Jestli jsi to zatím neřešil, tak trocha přípravy se vyplatí. Každý výrobce udává tabulku na kolik mít pružení nafoukáno. Závisí to na tvé váze. To použij jako odrazový můstek a následně si vše vylaď ke své spokojenosti. k tomu ti pomůže tzv. SAG. To je stav zanoření při nasednutí na kolo v klidovém stavu. Udává se, že by pružení mělo zajet o 20-30 %. Víc nebo míň není ideál. Kontroluješ to díky tzv. "O" kroužku. Tato gumička musí být umístěna u kluzáku před nasednutím. Postavíš se do pedálů a pak opatrně slezeš. Zkontroluješ, kam se vyšplhal tento kroužek a když bude ponořen mezi 20-30 %, tak máš dobře nastaveno. Pak už jen můžeš ladit podle toho jaký terén jezdíš.  Poté se vrhni na odskok. 

es_odskok

Odskok taky bývá v tabulkách výrobců
značený a ty pak jen nacvakáš podle potřeby. Co to znamená. Jde o rychlost, jak rychle se bude vidlice nebo tlumič vracet zpět. Když víš, že budeš skákat a nebo  že pojedeš v rozbitém terénu, je lepší použít jinou rychlost návratu. Ve zkratce vše rozhodují cvaknutí na spodní noze vidlice. Pro skoky se používá pomalejší vracení, a pro techniku rychlejší.

Element TIP: Máš oblíbený technický trail, kde jezdíš často? Vem si do batohu pumpičku na pružení, kola a nářadí, a zkoušej změny tlaků a nastavení kokpitu. Během pár jízd určitě poznáš rozdíl a co ti vyhovuje nejvíc. Tím si krásně naladíš kolo na traily. 

Toto jsou naprosto základní věci, které ti můžou pomoci k lépe ovladatelnému stroji a pohodlnější jízdě terénem.

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!