biscuit
Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)

Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také nastavení souhlasu s uživáním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnažší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe cílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.

Jeden převodník stačí nebo máš ještě kolečko navíc?

Tipy a rady, Vše kolem kola - Jeden převodník stačí nebo máš ještě kolečko navíc?

08.07.2018

Rozsah převodů, počet zubů, převodníků a dále počty pastorků a jejich ozubení je matematika mountain bikingu posledních let. Jezdíš jen z kopce, tak si můžeš vyladit kokpit z minulého článku, jelikož nahoru ti pomůže většinou lanovka. Pokud se nebojíš vyšlápnout nějaký vrchol, tak čti dál.

Na téma dvou nebo jednoho převodníku najdeš řadu videí, diskusí a existuji i aplikace, která ti poradí jaké počty v rozsahu řazení volit. Opět je dobré se zamyslet, co od svého řazení očekáváš a kde jezdíš?


Dvou převodníky pro pohodáře 


Asi už nebudu zmiňovat dinosauří dobu se třemi převodníky. To už neseženeš  skoro ani pro děti. Dvou převodníkový system a deseti pastorková kazeta je nyní běžné osazení horských kol. díky 20i rychlostem máš vše co potřebuješ. Pokud rozmýšlíš nový bike nebo nemáš najeto a vracíš se ke kolu po delší době, tak od něj ihned neupouštěj. Mít rezervu v převodech při jízdě do kopce se vyplatí a vždy to jde přeskládat na jednu placku nebo zpět. Pokud se chceš kochat a běžci tě předbíhají u výhledů, tak přesmykač poslouží skvěle. Na pohodové poježdění a jistotu, že tě žádný kopec nepřekvapí je přesmykač paráda. 

es_tranceObr. 1. Dva převodníky na trail biku 

Jedno převodník pro ty co mají jasno 


Pokud ses nenašel v předchozím odstavci, tak je něco jisté. Máš raději sportovní jízdu a nebojíš se do toho šlápnout. I do náročného  kopce se vytáhneš pouze s jedním převodníkem. Na trhu je již řada kazet s různými rozsahy pro jakoukoli MTB disciplínu. Pokud zvažuješ přechod, tak ceny těchto sad jdou dolů. Proto neváhej!
Srovnávat můžeš i přes aplikaci, kterou stáhneš tady:

ANDROID PHONE
iPhone

Vysvětlení appky a jak vidí volbu převodníků sleduj taky ve videu našeho parťáka Trail Huntera.  



Důvody pro pořízení jedné placky: 


  • Chceš lehčí kolo? Nemusíš vozit páčku, přesmykač a zbavíš se jednoho tácu. Menší udržba taky potěší, 
  • Díky jednomu převodníku snížíš pravděpodobnost spadnutí řetězu a taky servisovací náklady a opravy.
  • S možností volby rozsahu nebylo řazení s jedním převodníkem nikdy dostupnější.  Sram se dostal v rámci své ekonomické řady NX na částku cca 7900,-. Jeho profi řada Eagle s 12i pastorky je stále o řadu tisíc výše, ale pokud chceš top řazení bez kompromisů, tak ti jej můžeme doporučit. Shimano je velkorysejší. Nemusíš mít speciální komponenty kompletní sady jako u Sramu, doplníš jen co ti chybí. O pár řádků níže najdeš taky tip jak nejlevněji přejít a vyzkoušet tento systém.
  • O jednu páčku méně zajistí pohodlnější ovládání kola. Odstranění řadící páčky může uvolnit místo pro teleskop a tím získáš pohodlnější kokpit  díky rovnoměrnému rozložení ovládacích páček tvého biku.
TIP: Jak začít s jedním převodníkem bez 8000,- v kapse?

Vyzkoušej si chvíli jezdit na vyšším převodníku a pokud ti bude vyhovovat jen deset pastorků, tak múžeš upravit své stávající řešení. Pořiď si nepadací převodník a kazetu s větším rozsahem. Již se dělají i 10i převodové kazety růzmých výrobců na 42 – 11 zubů. Tvé prvotní náklady přesáhnou lehce 2000,-  a věř nám, nebudeš litovat!

es_12Obr. 2. Sram Eagle - Top 12i rychlostní systém

Co dodat? 


Začínáš-li s bikováním a nejsi si jistý, tak dva převodníky jsou zárukou že nešlápneš vedle. Bydlíš pod kopcem hory Říp, motorům nevěříš a než by si slezl, tak prodáš raději duši ďáblu. Tento případ je taky pro dva převodníky jak dělaný. Holduješ enduru a tlačit krkolomné sklony nahoru není pod tvou úroveň, tak jeden převodník je dobrá volba. Moc lidí se zpět k dvoum plackám nevrací. Nyní s kazetami o 50i zubech a troše tréninku můžeme prohlásit, že i hardcore stoupáky mohou být spíše výzvou než pravidlem kde jednopřevodníkový system končí. Tady máš obecný elemenťácký pohled na věc. My vozíme převodníky o 32 nebo 34 zubech a rozsah nám zatím stačí 42 - 11 zubů vzadu. Možná ale vyzkoušíme i vyšší sady. Jaké převody voíš ty? 

Jaký máš názor na převody ty? Poznal si již hranice u svého řazení nebo ses dostal s novým řešením za své hranice?

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!