Jeden převodník stačí nebo máš ještě kolečko navíc?

Tipy a rady, Vše kolem kola - Jeden převodník stačí nebo máš ještě kolečko navíc?

08.07.2018

Rozsah převodů, počet zubů, převodníků a dále počty pastorků a jejich ozubení je matematika mountain bikingu posledních let. Jezdíš jen z kopce, tak si můžeš vyladit kokpit z minulého článku, jelikož nahoru ti pomůže většinou lanovka. Pokud se nebojíš vyšlápnout nějaký vrchol, tak čti dál.

Na téma dvou nebo jednoho převodníku najdeš řadu videí, diskusí a existuji i aplikace, která ti poradí jaké počty v rozsahu řazení volit. Opět je dobré se zamyslet, co od svého řazení očekáváš a kde jezdíš?. 


Šlapeš jakýkoli kopec nebo se kocháš z lanovky? 


Pokud šlapeš do jakéhokoli krpálu, tak doporučíme rozsah vyšší u obou variant. Pro běžný městský a příměstský traily jistě stačí 42 – 11 zubů neboli základní momentální rozsah kazet pro jeden převod. Pokud se pohybuješ na horách nebo chceš jezdit často do neznámých oblastí, tak je dobré mít rezervu v podobě většího pastorku nebo dvou převodníkový rozsah. Co vozíš ty?

Dvou převodníky pro pohodáře 


Asi už nebudu zmiňovat dinosauří dobu se třemi převodníky. To už neseženeš  skoro ani pro děti. Dvou převodníkový system a deseti pastorková kazeta je nyní běžné osazení horských kol. díky 20i rychlostem máš vše co potřebuješ. Překonán nemusí být všemi řešeními s jedním převodníkem. Pokud rozmýšlíš nový bike nebo nemáš najeto a vracíš se ke kolu po delší době, tak od něj ihned neupouštěj. Mít rezervu v převodech při jízdě do kopce se vyplatí a vždy to jde překládat, jakmile získáš jistotu. Pokud se chceš kochat a běžci tě předbíhají u výhledů, tak taky neshazuj přesmykač. Na pohodové poježdění a jistotu, že tě žádný kopec nepřekvapí je prostě přesmykač paráda. Máš nějaký výchyt u dvou převodníku? Nenech  si ho pro sebe!

es_tranceObr. 1. Dva převodníky na trail biku 

Jedno převodník pro ty co mají jasno 


Pokud ses nenašel v předchozím odstavci, tak je něco jisté. Máš raději sportovní jízdu a nebojíš se do toho šlápnout. I do náročného  kopce se vytáhneš pouze s jedním převodníkem. Co ti může ulevit nohám, tak větší rozsah pastorků. Doteď byl standard 42, ale doba se mění. nyní jsou dostupné sady také o 46i zubech nebo i 50i zubová pila se objevuje na kolech více než před rokem. To je pozitivní zpráva pro ty doposud nerozhodné: pokud zvažuješ přechod, tak ceny těchto sad jdou dolů. Jaký rozsah se osvědčil tobě  nejvíc? Co na němm nejčastěji jezdíš? 
Srovnánavat můžeš i díky aplikaci. O ní a o pohledu na převodníky se dozvíš víc z tohoto videa.  



Důvody pro pořízení jedné placky: 


  • Chceš lehčí kolo? Nemusíš vozit páčku, přesmykač a zbavíš se jednoho tácu. Menší udržba taky potěší, 
  • Díky jednomu převodníku snížíš pravděpodobnost spadnutí řetězu a taky servisovací náklady a opravy.
  • S možností volby rozsahu nebylo řazení s jedním převodníkem nikdy dostupnější. Sram i Shimano se předhání v akcích na tyto produkty, takže ceny klesají s novými nabdkami. Sram se dostal v rámci své ekonomické řady NX na částku cca 7900,-. Jeho profi řada Eagle s 12i pastorky je stále o řadu tisíc výše, ale pokud chceš top řazení bez kompromisů, tak ti jej můžeme doporučit. Shimano je velkorysejší. Nemusíš mít speciální komponenty kompletní sady jako u Sramu, doplníš jen co ti chybí. Páčka na 11 rychlostí i kazeta je za přijatelnou částku a většina vyšších řad přehazovaček Shimano pojme rozsah taky. O pár řádků níže najdeš taky tip jak nejlevněji přejít a vyzkoušet tento systém.
  • O jednu páčku méně se rovná více pohody na řidítkách. Pohodlnější ovládání kola ti pomůže k lepší manévrovatelnosti. Odstranění řadící páčky může znamenat přesun páčky teleskopu na levou stranu a tím získáš pohodlnější kokpit a přehlednější ovládání kola díky rovnoměrnému rozložení řízení tvého biku 
TIP: Jak začít s jedním převodníkem bez 8000,- v kapse?

Vyzkoušej si chvíli jezdit na vyšším převodníku a pokud ti bude vyhovovat jen deset pastorků, tak múžeš upravit své stávající řešení. Pořiď si nepadací převodník a kazetu s větším rozsahem. Již se dělají i 10i převodové kazety růzmých výrobců na 42 – 11 zubů. Tvé prvotní náklady přesáhnou lehce 2000,-.  Jdeš do toho? Nebudeš litovat!

es_12Obr. 2. Sram Eagle - Top 12i rychlostní systém

Co dodat? 


Začínáš-li s bikováním a nejsi si jistý, tak dva převodníky jsou zárukou že nešlápneš vedle. Bydlíš pod kopcem hory Říp, motorům nevěříš a než by si slezl, tak prodáš raději duši ďáblu. Tento případ je taky pro dva převodníky jak dělaný. Holduješ enduru a tlačit krkolomné sklony nahoru není pod tvou úroveň, tak jeden převodník je dobrá volba. Moc lidí se zpět k dvoum plackám nevrací. Nyní s kazetami o 50i zubech a troše tréninku můžeme prohlásit, že i hardcore stoupáky mohou být spíše výzvou než pravidlem kde jednopřevodníkový system končí.

Jaký máš názor na převody ty? Poznal si již hranice u svého řazení nebo ses dostal s novým řešením za své hranice?

Přihlášení do newsletteru

Nechejte mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do vaší schránky!