Zvažuješ nový bike na sezonu? Poradíme ti, jak vybírat!

Blog, Vše kolem kola, Doporučujeme - Zvažuješ nový bike na sezonu? Poradíme ti, jak vybírat!

28.01.2021

Je patrné, že cyklistika se stále rozmáhá. I díky nepříznivým okolnostem, které zde již rok panují, jezdí na kole více lidí, než v minulosti. Na co si dát při výběru kola pozor? Na jaké otázky je dobré si nejdříve odpovědět a pak až vybírat?

Než se pustíte do vyhledávání nového miláčka, je důležité si udělat základní představu o tom, co hledáte. Položte si pár jednoduchých otázek, které ti pomůžou vytvořit první podstatný filtr. Kolik času plánujete na kole strávit? Právě od toho by se měla odvíjet i cena. Další zásadní faktor je, kde a jak budete jezdit? Milujete výzvy v terénu a rádi se svezete i po lesních cestách? Výborně!

Dnes se zaměříme vyloženě na horská kola. Nezastraší Vás první kořen? Poradíme Vám, na co se při výběru horského kola zaměřit.

A ještě jedno doporučení: s výběrem moc neotálej! Prokrastinace se teď opravdu nevyplatí. Zásoby nejsou největší.

 
Celopéro nebo tvrdý ocas 

Jen malá vsuvka pro ženy: Tady nejde o žádné měření přirození – jde o to, zda zvolit pevný rám (hardtail) nebo celoodpružený bike s tlumičem vzadu (full- suspension, celopáro česky).

Říká se, že každý by měl začít na hardtailu, protože s pevným rámem pocítíš každý pohyb i chybu. Je to skvělý trénink na techniku. Naopak, celoodpružený bike je ideální do náročnějšího terénu a umí leccos odpustit. Jeho nevýhodou je však vyšší pořizovací cena, náročnější servis a vyšší hmotnost.

Hardtail:

Kolo s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem je opět v kurzu. Zčásti díky velkému výběru kol v kategorii enduro hardtail, která nabízejí skvělý poměr výkonu a ceny. Pevný rám dělá hardtail univerzálním, lehčím a pohodlnějším na delší vyjížďky.

Rozpočet nepřesáhne 50 000 Kč? V tom případě je ideální objevit sílu moderních hardtailů! V této cenové hladině najdeš opravdu dobře vyladěné sportovní XC modely, ale i enduro biky. Začneme lehčím cross-country kolem.



XC Bike: Pokud na trail vyrážíš jen zřídka a preferuješ upravené flow trasy, XC horské kolo s 29palcovými koly bude ideální volbou. Tento mrštný stroj zvládne výjezdy do kopců i pohodové vyjížďky a nelekne se ani občasného sjezdu. Sportovní jízdu si na něm užiješ kdekoli, jen ve větších sjezdech může být kvůli geometrii a sportovnímu posedu trochu limitující.

XC kola s pevným rámem mají nízko položený kokpit, vyšší rám a menší zdvih (100–120 mm). Díky tomu jsou ideální na rychlé šplhání a efektivní jízdu do kopců, i když na komfortu ve sjezdech lehce ztrácí. Např. TREK Procaliber 9.5 je jasným příkladem- 120mm vepředu, teleskopická sedlovka pro pohodlné sjezdu a novodobá geometrie, která tě nenechá ve štychu ani z kopce. 


es_xc_turn


Enduro Hardtail: přesným opakem XC kola je enduro hardtail – univerzál, který je sice pevný, ale jeho doménou je jízda z kopce. Díky lehčímu rámu a absenci zadního odpružení se nebudete při šlapání „houpat,“ což oceníte hlavně při jízdě do kopce. S enduro hardtailem se tak na vrchol dostanete pohodlně bez závodních ambicí. Jakmile jste nahoře, stačí snížit teleskopickou sedlovku a pustit se cestou necestou!

Geometrie těchto kol je navržena tak, aby ti poskytla dostatek prostoru a snadnou ovladatelnost při zdolávání náročných lesních trailů směrem dolů. Na výletech a delších trasách oceníš i lehčí rám bez pohupování, který je ideální pro kombinaci terénní jízdy a pohodlí. Enduro hardtaily už dnes najdeš v nabídce většiny velkých značek, které zachytily jejich rostoucí popularitu.

Na první pohled poznáš robustnější kolo s širšími plášti a větším zdvihem, což slibuje pohodlnější a stabilní jízdu z kopce. TREK Roscoe je kolo pro maximum zábavy. 140mm zdvihu. široké pláště a agresivní geometrie je pro jízdu z kopce na single trailech to nejlepší co můžeš na hardtailu mít. 


es_enduro_hardtail_9x16

Full suspension:

Pokud víte, že Vás většinu času budou hledat v lese, pak je pro tebe celoodpružené kolo jako dělané. Hlavním rozdílem oproti hardtailu je zadní tlumič, který pohlcuje nárazy a nerovnosti pod zadním kolem, takže jízda v náročném terénu bude výrazně plynulejší a pohodlnější.

Na co si dát pozor? Kvalitní celoodpružené kolo běžně stojí přes 50 000 Kč. Pro milovníky hravých strojů je skvělou volbou tzv. mullet verze. TREK nabízí možnost mít velké kolo vpředu pro lepší průjezdnost terénem a menší vzadu, aniž by se změnila původní geometrie kola. Výsledkem je hravější ovladatelnost v zatáčkách a zároveň vyšší stabilita v prudkých sjezdech. Mullet setup ti tak zajistí stroj, který zvládne náročný terén a přitom zůstává zábavný a obratný.



XC Full: Celoodpružená XC kola patří mezi nejlehčí full biky, určené hlavně pro sportovní jízdu. Ať už míříš do kopců nebo na delší trasy, s tímto typem kola se v tempu vyškrábeš na každý krpál. Díky tlumiči zvládneš i nerovnosti, což ti umožní posunout své limity a užít si náročnější terén.

Celoodpružený cross-country bike je čistě sportovní stroj: lehký rám, nízko položený kokpit se zdvihy maximálně 130 mm. Skvěle zvládá rychlou jízdu na rovinách i prudkých stoupáních, kde oceníš jeho lehkost a plynulost. Ve sjezdu ti odpustí víc než hardtail a dodá potřebný komfort i mimo oficiální cesty. Tento typ kola je určen pro jezdce, kteří hledají dynamiku, rychlost a lehkost ve všech terénech. TREK Supercaliber je přesně ten tip závodního stroje. Lehký a maximálně efektivní. Pohodlný, ale zároveň neskutečně výkonný. Celoodpružený ale zároveň s přenosem síly jako na hardtailu. To vše zajišťuje revoluční odpružení IsoStrut. 


es_xc_full
Trail Bike: Kolo, které dokonale zabavit celý den! Je to dokonalá rovnováha mezi XC a čistokrevným endurem. Na trailbiku si pohodlně užijte jak den v horách, tak delší výlet lesem. Tento typ kola bez závodních ambicí vyšplhá kamkoli a jeho doménou jsou traily. Na vrchol se přemístíte snáze. Pak jde sedlo dolů a zábava začíná. Se zdvihy kolem 150 mm si trail bike hravě poradí s nerovnostmi, takže pojedete neohroženě, kamkoli chcete.

Trailbiky mají rám navržený tak, aby se pohodlně zvládaly výšlapy i sjezdy. Komponenty jsou odolné a zvládnou i tvrdší zacházení, i když nejsou vždy nejlehčí. Trail bike je ideální pro ty, kdo milují výlety s lesními traily, ale potřebují se na ně také pohodlně dopravit.

S trailbikem tě čeká skutečná zábava. Při přejezdech tě nečeká námaha, a jakmile přijde na sjezd, začíná to pravé potěšení. Geometrie kola TREK Fuel EX je uzpůsobena tak, aby nic nebylo problém.  Vyšší zdvihy a komponenty zajišťují bezpečnou a plynulou jízdu, tak se na ně můžete spolehnout v každé technické pasáži. Navíc tě bez problému přenese k další výzvě. Možnosti úprav jsou zde velmi pestré a mullet setup zde zařídí další rozměr zábavnosti.

es_trail_dirt

Enduro BikeTo pravé kolo na nejtvrdší zacházení a podmínky, kde s jiným strojem by přicházela v úvahu pouze cesta pěšky. Moderní enduro s geometrií přizpůsobenou velkým kolům je jako těžká technika – kam ho pošleš, tam jede, a nezastaví ho ani nejtěžší terén. Komponenty jsou navrženy přesně na tohle: čtyřpístkové brzdy, vidlice se zdvihem minimálně 160 mm, pružinový tlumič, pevné ráfky a široké pláště. Na váhu se tady rozhodně nehraje. Na kopec se nějak vyvezeš, ale sjezd pak stojí za to! Zdvihy pohltí každou překážku, brzdy spolehlivě fungují i v pořádném svahu a kola projedou prakticky cokoli.

Enduro není na dlouhé vyjížďky, ale je perfektní pro ty, kdo hledají kontrolu, jistotu a radost v prudkých, rozbitých sjezdech.

Trendy v endurech: Enduro kola TREK Slash se stále více přibližují downhillovým strojům. Geometrie je laděná na jízdu z kopce, a to znamená, že ti komponenty odpustí i pořádnou dávku agresivity. Čtyřpístkové brzdy a tlumič RockShox Vivid jsou téměř standardem, takže se nemusíš bát ani strmých svahů nebo velkých skoků. A i když váha těchto strojů bývá vyšší, díky teleskopické sedlovce a širokému rozsahu kazety nemusíš tlačit ani do kopce – pokud máte dostatek odvahy!


es_enduro_hard

Tady je super video, pro porovnání pevného a odpruženého kola. 



Volba komponentů

Komponenty hrají klíčovou roli při výběru kola. Správná volba zajistí pohodlí, výkon i jistotu na každé jízdě.

Začneme plášti, které bys měl vybírat s ohledem na svůj styl jízdy. Pokud preferuješ rychlou jízdu na rovných površích, nejlepší volbou jsou pláště o šíři 2,2 palce s jemnějším vzorkem. Takové pláště ti umožní svižnou jízdu a v terénu poskytnou dostatečnou oporu. Pokud ale jezdíte pohodověji a chcete, aby pláště držely jistě i na kořenech nebo v lese, širší pláště o šíři 2,4 palce s hrubším vzorkem budou ideální. Pro extrémní podmínky a sjezdové traily se nebojte zvolit šíři 2,5 palce s downhillovým vzorkem, které tě podrží v každém náročném terénu.

Teleskopická sedlovka je jedním z největších vynálezů moderní doby. Jestli tě baví jezdit z kopce, na kole by rozhodně neměla chybět. Do kopce si pohodlně vyšlápnete v sedle a při sjezdu jedním stisknutím páčky sedlo snížíte, což umožňuje ideální sjezdový postoj. Přestože tento vynález přidává na váze zhruba 200 až 400 gramů, pro pohodlnou a bezpečnou jízdu je to naprostý game-changer. Gramaři a XC závodníci ji mohou zvážit, ale pro většinu jezdců je téměř nezbytností.

Kokpit kola, tedy řídítka a představec, hraje zásadní roli pro ovladatelnost. U trailů a endura se vyplatí mít širší řídítka a kratší představec, což zajišťuje lepší stabilitu a snadnou ovladatelnost, i když to znamená větší námahu při stoupání. I v cross-country světě se mění trendy – řídítka jsou širší, představec střední délky, ale celkově stále laděné pro sportovní jízdu. Správné nastavení kokpitu je základ, aby ti kolo dokonale sedělo.

Výběr pedálů bývá častým dilematem. Pokud začínáš, platformové pedály jsou ideální. Nabídnou naprostou jistotu, zvlášť v technických úsecích, a nebudou Vás stresovat vycvakáváním. Jestli už máte více zkušeností, dobře ovládáte kolo a máte i závodní ambice, SPD pedály ti mohou přinést lepší přenos síly a pevnější spojení s kolem.

Brzdy jsou dalším důležitým aspektem. Na běžné vyjížďky a klasické traily postačí dvoupístkové brzdy, které nabízejí dostatečný výkon. Pokud však jezdíte prudké svahy a náročný terén, čtyřpístkové brzdy ti dodají potřebnou brzdnou sílu a větší jistotu. Velikost brzdových kotoučů hraje rovněž roli – větší kotouče znamenají lepší brzdný výkon. Co se týče brzdových desek, pro enduro jsou nejlepší sintrované, které lépe zvládají vysoké teploty, zatímco organické desky jsou méně odolné při intenzivní jízdě, ale opotřebovávají se pomaleji.




Co dodat

Toto je základní přehled, který by měl pomoci i méně zkušeným jezdcům zorientovat se v tom, co dnešní trh nabízí. Výběr kola dnes není vůbec jednoduchý. Proto je důležité začít s jasnou představou. Zamyslete se, kolik můžete investovat a kde budete na kole trávit nejvíce času – to Vám pomůže zúžit výběr a nasměruje tě správným směrem.

Pamatujte, že kvalitně osazený pevňák může být lepší volbou než špatně vybavený full. Pokud si stále nejste jistý, neváhejte požádat o radu i nás. Ale hlavně, nečekejte příliš dlouho – trh se mění rychle, 



Neboj se s radou nám zavolat, jelikož nás kola baví, tak ti rádo poradíme a dilemata dořešíme. 

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!