biscuit
Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)

Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také nastavení souhlasu s uživáním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnažší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe cílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.

Výběr kola! Má cenu investovat do levných kol?

Blog, Vše kolem kola - Výběr kola! Má cenu investovat do levných kol?

07.07.2021

To je dilema, na které běžné narážím na řadě diskuzních fór. Každé kolo má své určení a je dobré se ho držet.

Dnešní nepřeberný výběr kol dělá vrásky nejednomu novému, ale i zkušenému bikerovi. Co si pořídit? Má cenu do kola investovat větší částku nebo ne? Jsou kola z Decathlonu dobrá? To jsou otázky, na které ti tady jednoznačně neodpovím.Nabízím ti ale přehled hlavních rozdílů, a budu se snažit vysvětlit proč některá kola s velmi podobnou prodejní cenou mají podstatně odlišné vybavení. Nechci paušalizovat a nikoho nehodlám nabádat k velkým útratám za kolo. Jestli zvažuješ co jezdit, tak ještě koukni na starší článek, kde popisuju charakteristiku různých druhů horských kol. Článek najdeš zde

V čem se drahá kola liší od levnějších? To ti řeknu hend v úvodu a pak přidám dva tipy, jak mít dobré kolo za slušný peníz. Co je prioritní při výběru kola, aby ses cítil  na kole jako ryba ve vodě. Proč tedy můžou být větší rozdíly u jednotlivých značek? Co za tím stojí nejčastěji?

es_rocday_8

Rám 

V dnešní době má horská cyklistika, a samozřejmě nejen ta, několik různých podkategorií kol. Nejsou to jen kola celoodpružená nebo pouze s odpruženou vidlicí. Podle toho kde a jak chceš jezdit si můžeš vybrat cross country, trail, enduro nebo downhill kola. Kromě DHčka, si můžeš vybírat vždy mezi celoodpruženým i pevným kolem pro danou disciplínu. Jestli si zatím nejsi jistý volbou kategorie, možná ti pomůže článek výše. 

Proč mají některá kola skvělé komponenty, ale přitom jsou k mání za velmi přijatelnou cenu? Odpověď se nachází v nadpisu tohoto odstavce. Známí výrobci investují opravdu nemalé prostředky do vývoje svých rámů. Přináší nové trendy. Řeší úhly, délky a tvar rámových trubek. Čili se zabývají geometrií. To vše ovlivňuje ohromnou měrou jízdní vlastnosti, tvé pohodlí a pocit z daného kola. 

Kvalitní komponenty na rámu se starou geometrií ti jednoduše nevyladí kolo k dokonalosti. Proto si společnosti jako Decathlon (a tím nemyslím, že mají špatná kola, jen rámy většinou neodpovídají aktuálním potřebám a novým trendům dané kategorie) mohou dovolit dát kvalitnější komponenty na svá kola. Jde o již zmíněné úhly a geometrii neboli investice do vývoje, kterou jezdec dostává přesně to co pro vybranou kategorii potřebuje a očekává. Na moderních kole se ti pojede pohodlněji přesně v takovým terénu pro, který je kolo určeno. Decathlom uvádím jen jako příklad nejčastějších dotazů z diskuzí. Vždy je podstatné si říci, kolik na kole chci ujet a co budu jezdit. Poté lze řešit kompromis mezi cenou a jízdními vlastnostmi. 

Příklad
: v kategorii do 40000 Kč bude lépe vybaven trailový full od Decathlonu než např. legendární Norco nebo český Rock Machine. A důvod? Obě značky mají promyšlené úhly a vychytanou geometrii. Tzn. že dostaneš základ na kterém můžeš stavět. Lepší komponenty Decathlonu ti nikdy nevynahradí správnou “geošku“. To znamená, že v terénu se budeš cítit jistěji s kvalitnějším rámem a nevyhovující komponenty pak kdykoli obměníš za vhodnější. Rám na kterém nebudeš mít  pořádný komfort a jistotu vyměníš za mnohem víc peněz, než pár dílů z nižších řad. Níže jsou  dva fully pod 40000 Kč a do komentáře napiš, který by sis vybral? 

Každopádně s rozpočtem do 40000 Kč bych i zvažoval hardtail, který bude kvalitně osazen nebo bazarové kolo. Obě verze popisuju níže.   

es_bike_1
es_bike_2

Komponenty 

Komponenty dotváří celkový pocit z tvého oře. Rám je ohromně podstatná věc, ale bez odpovídajících komponentů si jízdu prostě pořádně neužiješ. A mít precizní řazení a brzdy Shimano XT na geometrii, která byla navržena před osmi lety, taktéž není ideální řešení. Doba jde dál, i pět let je hodně. Prostě je nutné se zamyslet co chci a pak hledat odpovídající vybavení. 

Máš možnost, vybírat ze spousty možností, tak vybírej pečlivě. Podstatné je vědět, kde se budeš nejčastěji pohybovat. Podle toho si pak vybíráš tu nejlepší délku představce, šířku řídítek, plášťů a vše ostatní. 

Optimální varianta je, že své nové kolo budeš mít kompletně osazeno kvalitními komponenty a pak si budeš dolaďovat bike podle svých preferencí a aktuálních nároků. 

Opět ale platí, že základem všeho je správně zvolený rám s kvalitní geometrií. Vyladit si kolo nejstylovějšími komponenty a následně zjistit, že je musíš je přeskládat na lepší rám je věc, která zamrzí. Podle toho co od kola očekáváš, vybírej vše podstatné. 

Příklad
: Nejlépe se to ukazuje na brzdách. Brzdy jsou totiž nejčastěji vyměňovaným komponentem na kole. Když potřebuješ dobrou páku, musí být  kvalitní a dostatečně krátká. Je podstatné si vyladit kokpit podle sebe a není dobré mít páku hned u gripu. Na brzdách se někdy šetří i u vyšších řad kol. Aby ti výrobce mohl nabídnout kolo za rozumnou cenu s perfektním rámem. Takže koupí lepší páky se třmenem se posuneš o hodně dál. Pak už je to jen otázkou destiček a kotoučů, když by výkon ještě nebyl dostačující. Nicméně pádlo pro celou ruku ti nikdy nezastaví kolo spolehlivě. Níže vidíš rozdíl mezi kvalitní pákou a veslařským pádlem. Nechal jsem je vedle sebe, ať je patrný tvar, délka i design páky. Vidíš, že dlouhá páka není ergonomicky dělaná na brždění jedním prstem, což je podmínkou pro ideální úchop. Samozřejmě Shimano XT už je vyšší třída, ale všeobecně nabízí Shimano od řady Deore výše  velmi kvalitní produkty. 

es_brzdy_2
Bazar

Výběr ted není nejlehčí. Další možné řešení je, jít do kola jetého. Pokud se budeme držet už předtím zmíněné částky, tedy 40 000 Kč najdeš v bazarech hodně zajímavé fully, se kterými si užiješ kopec zábavy. Tuto hranici zde zmiňuji z toho důvodu, že nad částkou 40 tisíc jsou k dispozici už zajímavá nová kola a pod 40 tisíci bych spíše přemýšlel  nad kolem bazarovým. Bazarový kousek si řádně prohlídni. Ne každý prodejce má poctivost Matky Terezy. Proto je dobré kolo si vždy důkladně projet a vyzkoušet případné tzv “vakly“. V každém případě rukou ověř vůli kol, vůli středu a hlavového složení. Samozřejmě ani u celoodpružených kol nejsou vůle nebo zvuky u zadní stavby známkou správného funkčního celku. Při takovém zjištění by poctivý majitelměl jít s cenou dolů. Pokud nedostatky nezmínil v inzerci. 

Jestli takto kupuješ první kolo a nemáš dostatek zkušeností s rozpoznáním vůle a dalších projevů kola, tak si sebou vem někoho kdo se v tomto směru vyzná. Nejlépe vlastní i měrku řetězu. Vytahaný řetěz také není zanedbatelnou položkou, jelikož budeš často nucen měnit převodník i kazetu. 

Element TIP: Hardtail - “Celopéra“ jsou sice v módě, to ale neznamená, že nejde najít hardtail na jakékoli hrátky, který by ti vynahradil dražšího fulla. Hlavně v kategorii do 40000 Kč bych jej hodně zvažoval. I enduro se dá jezdit s hardtailem, když správně vybereš. Enduro hardtaily mají specifickou stavbu s nízkým rámem, ale bez tlumiče. Tudíž na delší přejezdy perfekt. Kolo je lehčí a hravější na flow trailech. Díky agresivní geometrii a správně zvoleným komponentům tě podrží i v terénu, kde se prohání většina na odpružených endurech. 

Opět příklad krásně vyladěného kola na pořádné traily. Nízká geometrie, široká řídítka, krátký představec a kvalitní vidlice. Co víc si přát? 

es_hardtail

Samozřejmě toto jsou jen moje dojmy a názory. Vždy jde o to si najít tu cestu, která ti bude nejvíce vyhovovat a pracovat se svým rozpočtem. Podle toho pak najdeš ideální bike právě pro sebe. 

Už sis vybral nový bike nebo zvažuješ koupi? Poděl se o favority.

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!