Zvažuješ nový bike na sezonu? Poradíme ti, jak vybírat!

Blog, Vše kolem kola, Doporučujeme - Zvažuješ nový bike na sezonu? Poradíme ti, jak vybírat!

28.01.2021

Je patrné, že cyklistika se stále rozmáhá. I díky nepříznivým okolnostem, které zde již rok panují, jezdí na kole více lidí, než v minulosti. Na co si dát při výběru kola pozor? Na jaké otázky je dobré si nejdříve odpovědět a pak až vybírat?

Než se pustíte do vyhledávání nového miláčka, je důležité si udělat základní představu o tom, co hledáš. Položte si pár jednoduchých otázek, které ti pomůžou vytvořit první podstatný filtr. Kolik času plánuješ na kole strávit? Právě od toho by se měla odvíjet i cena. Další zásadní faktor je, kde a jak chceš jezdit? Milujete výzvy v terénu a rád se svezete i po lesních cestách? Výborně!

Dnes se zaměříme vyloženě na horská kola. Chceš šlapat do pedálů sám? Nerad se necháváš zastrašit prvním kořenem? Pak jsi na správném místě – poradím Vám, na co se při výběru horského kola zaměřit.

A ještě jedno doporučení: s výběrem moc neotálej! Prokrastinace se teď opravdu nevyplatí. Zásoby nejsou největší.

 
Celopéro nebo tvrdý ocas 

Jen malá vsuvka pro ženy: Tady nejde o žádné měření přirození – jde o to, zda zvolit pevný rám (hardtail) nebo celoodpružený bike s tlumičem vzadu (full- suspension, celopáro česky).

Říká se, že každý by měl začít na hardtailu, protože s pevným rámem pocítíš každý pohyb i chybu. Je to skvělý trénink na techniku. Naopak, celoodpružený bike je ideální do náročnějšího terénu a umí leccos odpustit. Jeho nevýhodou je však vyšší pořizovací cena, náročnější servis a vyšší hmotnost.

Hardtail:

Kolo s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem je opět v kurzu. Zčásti díky velkému výběru kol v kategorii enduro hardtail, která nabízejí skvělý poměr výkonu a ceny. Pevný rám dělá hardtail univerzálním, lehčím a pohodlnějším na delší vyjížďky.

Máš rozpočet do 50 000 Kč? V tom případě nepodceňuj sílu moderních hardtailů! V této cenové hladině najdeš opravdu dobře vyladěné sportovní XC modely, ale i enduro biky. Začneme lehčím cross-country kolem.



XC Bike: Pokud na trail vyrážíš jen zřídka a preferuješ upravené flow trasy, XC horské kolo s 29palcovými koly bude ideální volbou. Tento mrštný stroj zvládne výjezdy do kopců i pohodové vyjížďky a nelekne se ani občasného sjezdu. Sportovní jízdu si na něm užiješ kdekoli, jen ve větších sjezdech může být kvůli geometrii a sportovnímu posedu trochu limitující.

XC kola s pevným rámem mají nízko položený kokpit, vyšší rám a menší zdvih (100–120 mm). Díky tomu jsou ideální na rychlé šplhání a efektivní jízdu do kopců, i když na komfortu ve sjezdech lehce ztrácí.


es_xc_turn


Enduro Hardtail: přesným opakem XC kola je enduro hardtail – univerzál, který je sice pevný, ale jeho doménou je jízda z kopce. Díky lehčímu rámu a absenci zadního odpružení se nebudete při šlapání „houpat,“ což oceníš hlavně při jízdě do kopce. S enduro hardtailem se tak na vrchol dostanete pohodlně a bez závodních ambicí. Jakmile jste nahoře, stačí snížit teleskopickou sedlovku a pustit se cestou necestou!

Geometrie těchto kol je navržena tak, aby ti poskytla dostatek prostoru a snadnou ovladatelnost při zdolávání náročných lesních trailů směrem dolů. Na výletech a delších trasách oceníš i lehčí rám bez pohupování, který je ideální pro kombinaci terénní jízdy a pohodlí. Enduro hardtaily už dnes najdeš v nabídce většiny velkých značek, které zachytily jejich rostoucí popularitu.

Na první pohled poznáš robustnější kolo s širšími plášti a větším zdvihem, což slibuje pohodlnější a stabilní jízdu z kopce.


es_enduro_hardtail_9x16

Full suspension:

Pokud víš, že Vás většinu času budou hledat v lese, pak je pro tebe celoodpružené kolo jako dělané. Hlavním rozdílem oproti hardtailu je zadní tlumič, který pohlcuje nárazy a nerovnosti pod zadním kolem, takže jízda v náročném terénu bude výrazně plynulejší a pohodlnější.

Na co si dát pozor? Kvalitní celoodpružené kolo běžně stojí přes 50 000 Kč. U většiny modelů většina výrobců volí 29palcová kola pro lepší stabilitu. Pro milovníky hravých strojů je skvělou volbou tzv. mullet verze. TREK nabízí možnost mít velké kolo vpředu pro lepší průjezdnost terénem a menší vzadu, aniž by se změnila původní geometrie kola. Výsledkem je hravější ovladatelnost v zatáčkách a zároveň vyšší stabilita v prudkých sjezdech. Mullet setup ti tak zajistí stroj, který zvládne náročný terén a přitom zůstává zábavný a obratný.



XC Full: Celoodpružená XC kola patří mezi nejlehčí full biky, určené hlavně pro sportovní jízdu. Ať už míříš do kopců nebo na delší trasy, s tímto typem kola se v tempu vyškrábeš na každý krpál. Díky tlumiči zvládneš i nerovnosti, což ti umožní posunout své limity a užít si náročnější terén.

Celoodpružený cross-country bike je čistě sportovní stroj: lehký rám, nízko položený kokpit se zdvihy maximálně 130 mm. Skvěle zvládá rychlou jízdu na rovinách i prudkých stoupáních, kde oceníš jeho lehkost a plynulost. Ve sjezdu ti odpustí víc než hardtail a dodá potřebný komfort i mimo oficiální cesty. Tento typ kola je určen pro jezdce, kteří hledají dynamiku, rychlost a lehkost ve všech terénech.


es_xc_full
Trail Bike: Kolo, které tě bude bavit celý den – je to dokonalá rovnováha mezi XC a čistokrevným endurem. Na trailbiku si pohodlně užiješ jak den v horách, tak delší výlet lesem. Tento typ kola tě bez závodních ambicí vyveze kamkoli a jeho doménou jsou traily. Vyšlapeš na vrchol, snížíš sedlo a pak už si to s radostí pálíš dolů. Se zdvihy kolem 150 mm si trail bike hravě poradí s nerovnostmi, takže pojedete neohroženě, kamkoli chcete.

Trailbiky mají rám navržený tak, aby sis pohodlně užil výšlapy i sjezdy. Komponenty jsou odolné a zvládnou i tvrdší zacházení, i když nejsou vždy nejlehčí. Trail bike je ideální pro ty, kdo milují výlety s lesními traily, ale potřebují se na ně také pohodlně dopravit.

S trailbikem tě čeká skutečná zábava. Při přejezdech tě nečeká námaha, a jakmile přijde na sjezd, začíná to pravé potěšení. Geometrie je uzpůsobena tak, aby ses přiblížila downhillovému stylu, ale zároveň si pohodlně poradil se stoupáním. Vyšší zdvihy a komponenty zajišťují bezpečnou a plynulou jízdu, takže tě trail bike podrží v každé technické pasáži. Navíc tě bez problému přenese k další výzvě.



es_trail_dirt

Enduro Bike: Nejtvrdší zacházení v podmínkách, kde by si často raději šel pěšky. Enduro s moderní geometrií a na velkých kolech je jako těžká technika. Kam ho pustíš, tam jede a nezajímá ho, co mu stojí v cestě. Na toto jsou připraveny i komponenty. Často čtyřpístkové brzdy, vidlice se zdvihem minimálně 160 milimetrů, pružinový tlumič, pevné ráfky se širokými plášti. Tady už se na váhu nehraje. Na kopec se nějak vyvezeš, ale pak to stojí za to. Zdvihy pohltí překážky v cestě, brzdy účinně pomůžou i v pořádným svahu a kola projedou vše, co ti les nabídne. S endurem se raději vzdej delších vyjížděk, ale užívej tu kontrolu v prudkých a rozbitých sjezdech. 

Trendy enduro kola posouvají ještě blíže k downhillu. Geometrie myslí na jízdu z kopce. Komponenty jsou stavěny, aby vydržely nejeden strmý svah a dopravili tě do cíle i tam, kde by si s jiným kolem zažil katapultáž. čtyřpístky nebo pružina už jsou skoro standard těchto nezničitelných strojů. Váha se vyšplhá většinou trošku výš, ale díky teleskopu a velkému rozsahu kazety ani na kopec nemusíš tlačit. Samozřejmě když nechceš!

es_enduro_hard

Tady je super video, pro porovnání pevného a odpruženého kola. 



Volba komponentů

To co není dobré opomíjet, jsou vhodné komponenty. Už sis asi udělal představu, co by tě bavilo nejvíc? Koukni ještě, co by na tvém miláčkovi mělo být. 

Pláště: Velikost kol není vše. Vybírej taky pečlivě pneumatiky. Tady je jasné pravidlo: čím širší, tím stabilnější, ale naopak s větším valivým odporem. Chceš mít ambice a jezdit rychle i po rovných površích? Vybírej nejlépe šíři 2,2 s jemnějším vzorkem. Povalí ti to jako blázen a i v terénu se budeš mít o co zapřít. Víš, že se přepravuješ na pohodu, ale z kopce to musí držet? Pak se neboj zvolit tloušťku i 2,4 s hrubším a vyšším vzorkem. Kořeny ti nebudou klouzat a jistota v lese se projeví na prvním trailu. Je ti jedno jak se dostaneš nahoru, ale potřebuješ jistotu do extrému? Klidně 2,5 palce s downhillovým vzorkem pro tebe bude paráda. Z kopce uvidíš, jak to drží a jak si opět posouváš své sjezdové hranice. 

Řazení: Nevadí ti, že na cyklostezce nepoletíš 40? Potřebuješ spolehlivost a preciznost do lesa? Vybírej rozhodně jednoplacku. Jeden převodník je typický u kvalitnějších horských kol. K tomu potřebuješ větší rozsah převodů. 42 a více zubů jako nejvyšší počet zubů kazety je řešením. Co se týče řad, tak Shimano i Sram mají kvalitnější sady už na jednopřevodník vychytaný a nebudeš chtít přesmykač nikdy zpět.  

Teleskopická sedlovka: Jasný vynález 21. století. Baví tě to pustit kdekoli z kopce? Toto by ti na kole nemělo chybět. Do kopce si šlapeš v klidu v sedle. Pak jen zmáčkneš páčku a MAGIC! Sedlo Je dole. Ty máš dostatek prostoru pro sjezdový postoj a můžeš to pustit bez strachu, že se chytneš za sedlo. Samozřejmě pro gramaře, na výlety a ryzí XC závodníky je to na zvážení. Bavíme se cca o 200 až 400 gramech navíc. Pro pohodlný pojezd můžu jen doporučit. 

Kokpit. Na traily se vždycky vyplatí mít delší řidítka a kratší představec. Větší stabilita a lepší manévrovatelnost vykoupí více úsilí při jízdě do kopce. I ve světě Cross Country, kde byl základ delší představec a kratší úchop se mění priority. Řidítka jsou i tady širší, ale nejsou přizvedlé a doplňuje je představec střední délky.  Správnému nastavení jsme se už věnovali. Podívej se, jestli máš kokpit v pořádku!

PedályTo je často první otázka při koupi nebo výměně kola. SPD nebo platformy? Jestli začínáš, určitě doporučím platformy. Budeš si jistější v technických úsecích, nebudeš řešit blok v hlavě z vycvaknutí a s kolem si můžeš více vyhrát. Máš už zkušeností více? Kolo ovládáš dobře, jste sžití neoddělitelnou vazbou a máš i závodní ambice? Potom SPD můžou být pro tebe přínosem. 

Brzdy: Dvoupístkový třmen postačí na běžné vyjížďky i klasické traily. Čtyři pístky ti už dodají ohromnou brzdnou sílu, kde ve svahu pocítíš větší jistotu. Není to vše jen o nich. Velikost kotouče je také důležitá, stejně jako volba desek. Pro enduro vol sintrované. Organické se sjedou pomaleji, ale při zahřátých brzdách hůře fungují.

Co dodat

Toto je naprostý základ, aby si i méně znalý člověk udělal přehled co dnešní trh nabízí a umožňuje. Vybírat dneska není vůbec lehký. O to víc, když už selekce je v tuto chvíli přebraná nebo s ohromnou čekací lhůtou. Vem v potaz, kolik můžeš investovat a pak kde budeš trávit nejcíce volného času? To ti udělá určitý okruh kde můžeš začít. I cesta lépe osazeného pevňáku může být jistější než blbě vybavený full. Pořád si nejsi jistý? Využij rady někoho zkušenějšího, ale neotálej, ať tě někdo nepřeběhne a brzo se potkáme na svahu. 


Hledáš nebo sis už vybral nový bike? Pochlub se s volbou! Chybělo ti v článku něco zásadního nebo potřebuješ poradit? Zeptej se v komentech!

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!