biscuit
Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)

Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také nastavení souhlasu s uživáním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnažší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe cílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.

Zvažuješ nový bike na sezonu? Poradíme ti, ale neotálej! Nebudou.

Blog, Vše kolem kola, Doporučujeme - Zvažuješ nový bike na sezonu? Poradíme ti, ale neotálej! Nebudou.

28.01.2021

Je patrné, že cyklistika se stále rozmáhá. I díky nepříznivým okolnostem, které zde již rok panují, jezdí na kole více lidí, než v minulosti. Na co si dát při výběru kola pozor? Na jaké otázky je dobré si nejdříve odpovědět a pak až vybírat?

Důležitá věc je, si udělat určitou představu už před otevřením e-shopů. Polož si pár jednoduchých otázek a tím si vytvoříš první podstatný filtr. Kolik času chceš na kole trávit? Cena by se měla odvíjet právě od tohoto aspektu. Další podstatný faktor je, kde hodláš jezdit a co tě na kole baví? Berme v potaz, že nebudeš potřebovat pomoc elektromotoru. Nebudeme zde rozebírat ani kolo pro cyklistu jezdící pouze cyklostezky a nákupní trasy pro rohlíky. Chceš šlapat za svý? Rád se svezeš i v lese a před prvním kořenem to neotočíš na pivo? V tom případě čti dál! Poradím ti pár věcí, na které se zaměřit. 

Tentokrát se budeme bavit vyloženě o horských kolech. Gravel z článku z předminulého týdne již zmiňovat nebudu. 

Aby si měl z čeho vybírat, tak rozhodování neodkládej. Teď se ti prokrastinace nevyplatí. Malé shrnutí situace v tomto roce co se cyklistiky týče najdeš ve videu. 



Velikost kol 

Toto je základní otázkou. Odpověď je podstatnější i než volba fullu (celopéra, celoodpružený bike) nebo hardtailu (kolo jen s odpruženou vidlicí). Dnešní trendy předurčují rozměr 29 palců. Co dříve bylo nereálné, to dnes je standardem. Downhillový speciál na 29 palcích je naprosto běžný. Jistě to neznamená, že by ses měl vyhýbat menšímu průměru. Co ti přinese a pro koho je vhodný? 

27,5 palcová kola: Obratnější kola pro technické pasáže a zatáčky. S takovým kolem si lépe vyhraješ a bude tě bavit každá výzva a technický úsek. Rychleji se rozjedeš a vlezeš se kamkoli. Nespornou výhodou je i logicky menší hmotnost. Samozřejmě menší průměr značí pomalejší jízdu na přejezdech i na trailu, když vynechám technické úseky. Nějaké větší překážky, také lépe zpracuje konkurent popsaný o řádek níže. Pro lidi s menším vzrůstem, jako třeba já se svými 165cm,  to může být také cesta k pohodlnějšímu kolu 

29 palcová kola: Rozměr, který vládne světem. Není se čemu divit. Chceš na závody? Chceš přejet cokoli? Tak odpověď na tuto otázku se často skrývá ve velikosti obutí tvého biku. Větší obruče jsou rychlejší a líp se převalí, přes jakoukoli nerovnost a překážku. V kombinaci s moderní geometrií vzniká tímto spojením tank, který projede vším. Na co si budeš muset zvykat? Utaženější zatáčky a pasáže v menších rychlostech ti budou větší překážkou. Když se v nich naučíš správně pohybovat, tak máš vyhráno. Na jakýkoli švih nebo přímou palbu z kopce je tato velikost jednoznačně lepší a to bez debat!

Element tip - Mullet: Zkřížení toho nejlepšího z obou rozměrů se jmenuje právě mullet! Vepředu ti zůstane velký kolo, který cokoli přejede a dodá ti potřebnou kontrolu a rychlost. Zároveň 27,5 palce vzadu ti dodá manévrovatelnost, stabilitu a skvělou ovladatelnost v zatáčkách a technických úsecích. Proto jej často uvidíš na enduro závodech.

Celopéro nebo tvrdý ocas 

Jen malá vsuvka pro ženy. Nejde o žádné měření přirození! Jde o volbu odpružení. Zda zvolíš jen přední vidlici nebo celoodpružený bike s tlumičem i vzadu. Říká se, že každý by měl začínat na hardtailu. To znamená s pevným rámem. Ten ti neodpustí žádnou chybu, ba naopak pocítíš, každý špatný pohyb a dopad. Celoodpružený bike je více do terénu a umí odpouštět. Ovšem záporem je vyšší pořizovací cena, větší nároky na servis  i vyšší hmotnost. 

Hardtail: Bike, kde najdeš jen přední odpružení, se vrací opět hodně do módy. Je to i způsobeno velkým výběrem kol v kategorii enduro hradtail. Pevné kolo je univerzálnější, lehčí a na delší vyjížďky pohodlnější. Tvůj rozpočet na nákup nového stroje je omezený a nepřevyšuje částku 50000,-? Pak nepodceňuj sílu novodobých hraček s pevným rámem. U nových kol do této ceny najdeš hodně vyladěné ryze sportovní XC modely nebo i Enduro biky. Začneme lehčím cross country kole.

XC Bike: Víš, že trail navštívíš málokdy a když se na něj vypravíš, tak to bude spíše upravená flow dálnice? Sáhni pak po XC horském kole s 29. Budeš mít mrštný stroj jak do kopce, na výlety a určitě si dá líbit leccos i směrem dolů. Sportovní zážitek si na něm užiješ kdekoli. Jen z kopce tě sportovní posed a komponenty můžou limitovat. Geometrie je postavena tak, aby se i rychle šplhalo v jakémkoli terénu, to bývá pak na úkor právě pohodlí ve sjezdu.

XC pevná kola mají níže kokpit a vyšší rám + menší zdvih (100 - 120 mm). To vše je činí skvělým sportovním kolem i do kopců. Na druhou stranu ubírá trochu komfortu ve sjezdu. 

es_xc_turn


Enduro HardtailPřesný opak je Enduro hardtail. Větší univerzál než full, ale zároveň takový pevňák preferuje jízdu spíše z kopce dolů. Díky nižší hmotnosti a rámu, který s tebou do kopce nebude houpat, se na kopec vyvezeš pohodlněji. Jízdou bez závodních ambicí. Tam ve většině případů už dáš sedlovku dolů a valíš si to cestou necestou! Geometrie této kategorie je navržena, aby ti poskytla dostatek prostoru a manévrovatelnosti při objevování lesních tras, které vedou směrem dolů. Na výlety a delší cesty je také absence pohupování a lehčího rámu k nezaplacení. Najdeš je v nabídce každé větší značky, která správně podchytila jejich stále rostoucí potenciál.

Na první pohled vidíš robustnější kolo a větší prostor pro manévry. Širší pláště a větší zdvih jsou jasným předpokladem pohodlnější jízdy z kopce. 

es_enduro_hardtail_9x16

Full suspension: Tady máš jasno, že většinu času tě tvá polovička může hledat v lese. Ohromnou výhodou a zásadní rozdíl oproti hardtailu je právě tlumič. Kolo pohltí i nerovnosti pod zadním kolem a tím pádem si užiješ jízdu rozbitým terénem a nebudeš vnímat každou nerovnost. Co je nevýhodou a s čím počítat? Cena kvalitního nového kola se běžně nenachází pod 50000i tisíci. To spíš doporučím se poohlédnout po jetém enduru, ale je potřeba určité opatrnosti. Navíc trend hodně bikerů směřuje k 29, tudíž kola s menšími průměry můžeš někdy najít za hezkou částku. Určitě, ale 26 palců jsou dávno za zenitem, a proto jednoznačně nebrat! 

XC Full: Asi nejlehčí skupina celoodpružených kol. Zaměření je opět jasné. Sportovní jízda jak do kopce, tak naopak. Tady se v tempu vyškrábneš na každý krpál. S trochou techniky si dovolíš víc směrem dolů. Tlumič ti pomáhá s nerovnostmi a ty posouváš své limity. Zde určení kola míří jednoznačně ke sportovnější jízdě. Nízká hmotnost, menší zdvihy a geometrie je vhodná i na rychlou jízdu po rovných úsecích  i v prudkých stoupáních. Odpružení ti dodává určitý komfort i mimo oficiální cesty a v neroných sjezdech.

Celoodpružený cross country je čistě sportovní stroj. Co nejlehčí full, s nízko položeným kokpitem a zdvihy max 120 milimetrů ti bude oporou na každém švihu a žádný výjezd nebude překážkou. Ve sjezdu odpustí více než běžný hardtail. 

es_xc_full
Trail Bike: Kolo, které tě bude bavit celý den. Je to pomezí mezi XC a čistokrevným endurem. Na trailbiku si pohodlně můžeš užít den na horách nebo i delší výlet lesem. Kolo je navrženo tak, že tě vyveze kamkoli, bez závodních ambicí. Kde je jeho silná stránka? Jsou to právě traily! Když se vyvezeš nahoru, zasuneš sedlo a pak už to neohroženě pálíš dolů. Vyšší zdvihy okolo 140 mm se nebojí nerovností a ty si jedeš jako pán kamkoli chceš. Rám je tvarován tak, ať se nehrbíš do kopce a zároveň to pustíš bez ostychu i z kopce dolů. Komponenty nebývají nejlehčí, ale vydrží i tvrdší zacházení. Trail bike je volbou pro všechny kdo se rádi baví v lese, ale musí se k zábavnýmu trailu, taky nějak dopravit. 

S trail bikem si opravdu vyhraješ. Na přejezdech nebudeš plivat krev a z kopce ... To je prostě paráda. Geometrie se zde přesouvá už k downhillovějšímu pojetí ježdění, přitom i stoupat se dá relativně pohodlně. Vyšší zdvihy a komponenty určené na plynulou a bezpečnou jízdu z kopce jsou samozřejmostí Skvěle ovladatelná kategorie kol, která tě podrží v jakékoli technické pasáži. A  v poklidu se pak přemístíš k další zábavě. 

es_trail_dirt

Enduro Bike: Nejtvrdší zacházení v podmínkách, kde by si často raději šel pěšky. Enduro s moderní geometrií a na velkých kolech je jako těžká technika. Kam ho pustíš, tam jede a nezajímá ho, co mu stojí v cestě. Na toto jsou připraveny i komponenty. Často čtyřpístkové brzdy, vidlice se zdvihem minimálně 160 milimetrů, pružinový tlumič, pevné ráfky se širokými plášti. Tady už se na váhu nehraje. Na kopec se nějak vyvezeš, ale pak to stojí za to. Zdvihy pohltí překážky v cestě, brzdy účinně pomůžou i v pořádným svahu a kola projedou vše, co ti les nabídne. S endurem se raději vzdej delších vyjížděk, ale užívej tu kontrolu v prudkých a rozbitých sjezdech. 

Trendy enduro kola posouvají ještě blíže k downhillu. Geometrie myslí na jízdu z kopce. Komponenty jsou stavěny, aby vydržely nejeden strmý svah a dopravili tě do cíle i tam, kde by si s jiným kolem zažil katapultáž. čtyřpístky nebo pružina už jsou skoro standard těchto nezničitelných strojů. Váha se vyšplhá většinou trošku výš, ale díky teleskopu a velkému rozsahu kazety ani na kopec nemusíš tlačit. Samozřejmě když nechceš!

es_enduro_hard

Tady je super video, pro porovnání pevného a odpruženého kola. 



Volba komponentů

To co není dobré opomíjet, jsou vhodné komponenty. Už sis asi udělal představu, co by tě bavilo nejvíc? Koukni ještě, co by na tvém miláčkovi mělo být. 

Pláště: Velikost kol není vše. Vybírej taky pečlivě pneumatiky. Tady je jasné pravidlo: čím širší, tím stabilnější, ale naopak s větším valivým odporem. Chceš mít ambice a jezdit rychle i po rovných površích? Vybírej nejlépe šíři 2,2 s jemnějším vzorkem. Povalí ti to jako blázen a i v terénu se budeš mít o co zapřít. Víš, že se přepravuješ na pohodu, ale z kopce to musí držet? Pak se neboj zvolit tloušťku i 2,4 s hrubším a vyšším vzorkem. Kořeny ti nebudou klouzat a jistota v lese se projeví na prvním trailu. Je ti jedno jak se dostaneš nahoru, ale potřebuješ jistotu do extrému? Klidně 2,5 palce s downhillovým vzorkem pro tebe bude paráda. Z kopce uvidíš, jak to drží a jak si opět posouváš své sjezdové hranice. 

Řazení: Nevadí ti, že na cyklostezce nepoletíš 40? Potřebuješ spolehlivost a preciznost do lesa? Vybírej rozhodně jednoplacku. Jeden převodník je typický u kvalitnějších horských kol. K tomu potřebuješ větší rozsah převodů. 42 a více zubů jako nejvyšší počet zubů kazety je řešením. Co se týče řad, tak Shimano i Sram mají kvalitnější sady už na jednopřevodník vychytaný a nebudeš chtít přesmykač nikdy zpět.  

Teleskopická sedlovka: Jasný vynález 21. století. Baví tě to pustit kdekoli z kopce? Toto by ti na kole nemělo chybět. Do kopce si šlapeš v klidu v sedle. Pak jen zmáčkneš páčku a MAGIC! Sedlo Je dole. Ty máš dostatek prostoru pro sjezdový postoj a můžeš to pustit bez strachu, že se chytneš za sedlo. Samozřejmě pro gramaře, na výlety a ryzí XC závodníky je to na zvážení. Bavíme se cca o 200 až 400 gramech navíc. Pro pohodlný pojezd můžu jen doporučit. 

Kokpit. Na traily se vždycky vyplatí mít delší řidítka a kratší představec. Větší stabilita a lepší manévrovatelnost vykoupí více úsilí při jízdě do kopce. I ve světě Cross Country, kde byl základ delší představec a kratší úchop se mění priority. Řidítka jsou i tady širší, ale nejsou přizvedlé a doplňuje je představec střední délky.  Správnému nastavení jsme se už věnovali. Podívej se, jestli máš kokpit v pořádku!

PedályTo je často první otázka při koupi nebo výměně kola. SPD nebo platformy? Jestli začínáš, určitě doporučím platformy. Budeš si jistější v technických úsecích, nebudeš řešit blok v hlavě z vycvaknutí a s kolem si můžeš více vyhrát. Máš už zkušeností více? Kolo ovládáš dobře, jste sžití neoddělitelnou vazbou a máš i závodní ambice? Potom SPD můžou být pro tebe přínosem. 

Brzdy: Dvoupístkový třmen postačí na běžné vyjížďky i klasické traily. Čtyři pístky ti už dodají ohromnou brzdnou sílu, kde ve svahu pocítíš větší jistotu. Není to vše jen o nich. Velikost kotouče je také důležitá, stejně jako volba desek. Pro enduro vol sintrované. Organické se sjedou pomaleji, ale při zahřátých brzdách hůře fungují.

Co dodat

Toto je naprostý základ, aby si i méně znalý člověk udělal přehled co dnešní trh nabízí a umožňuje. Vybírat dneska není vůbec lehký. O to víc, když už selekce je v tuto chvíli přebraná nebo s ohromnou čekací lhůtou. Vem v potaz, kolik můžeš investovat a pak kde budeš trávit nejcíce volného času? To ti udělá určitý okruh kde můžeš začít. I cesta lépe osazeného pevňáku může být jistější než blbě vybavený full. Pořád si nejsi jistý? Využij rady někoho zkušenějšího, ale neotálej, ať tě někdo nepřeběhne a brzo se potkáme na svahu. 


Hledáš nebo sis už vybral nový bike? Pochlub se s volbou! Chybělo ti v článku něco zásadního nebo potřebuješ poradit? Zeptej se v komentech!

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!