Jak na kokpit? Zdarma můžeš mít vychytanější bike!

Tipy a rady, Vše kolem kola - Jak na kokpit? Zdarma můžeš mít vychytanější bike!

25.06.2018

Nejen rallye jezdci a motorkáří řeší svůj kokpit. I na kole je dobré správný úchop nezanedbávat. Pár jednoduchých rad ti pomůže k zábavnějšímu biku.

Vždy hraje roli tvůj pocit z kola, takže rady ber jen jako kontrolu pokud je to tvé nastavení správné. Si na tom jinak, ale připadáš si na kole jistě a technické záludnosti tě nekatapultují přes řidítka, tak si nastavení neměň nebo si ověř, zda tě změna neposune dál! Nejsi si s vým kokpitem jistý, tak čti na co se zaměřit! 

Představec

Délka a úhel ti ovlivní tvé jízdní vlastnosti. Čím kratší představec, tím lepší ovladatelnost  a jednoduší manévrovatelnost v terénu. Při nesprávné kombinaci s geometrii rámu můžeš mít z kola ovšem vratkou mrchu. Na gravity bikách nedoporučujeneme delší představec než 50 mm, ale je to na tvém zvážení. kratší představec ti pomůže nejen v zatáčkách. Pocit že si moc nad předním kolem, nebo se hůře přesouváš ve sjezdech dozadu, řeší naopak představec s vyšším úhlem.

TIP: Než změníš představec, zkus pod něj přeskládat všechny podložky nad hlavovým složením.

es_renthalObr. 1. podložky nad hlavovým složením ti zvvýší tvůj kokpit

Řidítka

Už si to možná někde v jiné souvislosti slyšel, ale není to jen o délce. Ta je rozhodně podstatná a doporučujeme u trail biku nejít pod 740mm. Já mohu potvrdit, že i 2 centimetry u řidítek jsou obrovský rozdíl. Přijde větší stabilita a tím pádem i jistota v terénu. Pokud ovšem měříš 185cm a víc nebo si dáváš ostrý downhilly, tak asi ani u 760mm si nemusíš připadat stabilně. Co mnoho lidí neřeší, je úhel v představci. Pokud si na kole při jízdě stísněný, tak oddálení od jezdce je jedno z možných řešení a naopak přiblížení, když si na kole hodně natažený. Jak ideálně naladit řidítka ti o pár řádků níže poradí i Matěj Charvát


TIP
: Přijde ti, že hůře zvládáš manual nebo bunny hop? Zkus si rydla přiblížit k sobě a uvidíš, že si pojedeš po zadním jako Wyn Masters. 


Páky


U brzd reguluješ úhel a vzdálenost od gripu. Úhel by neměl být rovnoběžný se zemí. Prst na páce má být rovnoběžně, se zbytkem tvé ruky, nikoli povrchem po kterým jedeš. Jinak si ve sjezdech budeš zbytečně namáhat zápěstí a dostaví se nepříjemné bolesti. Vzdálenost páčky od gripu musí být aby si na ni dosáhl pohodlně, ale zbyla síla na zmáčknutí a tím pádem dostatečný brzdný výkon. Můžeš si nastavit jaká část páky bude fungovat bez brzdného účinku. Tzn. když zmáčkneš páčku, pokud tam bude určitá vůle před zabrzděním kola. Někteří mají raději, když tam vůle je a mačkají brzdu jak o život, jiní chtějí zastavit, jen když jí polechtají. Tady jde jen o osobní preference a neexistuje ideální návod! Do které skupiny patříš ty?

Páky určitě někončí u brzd. Na kole jsou páky pro teleskopickou sedlovku a řazení. Ti náročnější mají ještě ovládání zamykání pružení atd. U všeho by mělo být jedno společné. Prst ovládající danou páčku musí na ní pohodlně dosáhnout z kraje řidítek. Pokud se budeš pohybovat po řidítkách, tak přijdeš o rovnováhu a hlavně si posuneš ruce doprostřed a užší úchop v těžkých pasážích prostě nechceš. 

TIP: Pokud jezdíš v dešti a bahně, pomůže ti pro lepší udržení prstu na páčkách kousek šmirglu. 

es_brake
Obr. 2. Ideální nastavení páky 

Gripy

Tady vybírejte, ať jsou dostatečně široké, aby ti dobře padly do rukou. Musí být poddajný , ale zároveň se ti musí dobře držet a nesklouzávat z nich ruka. 

TIP: Máš pocit, že by si snesl delší řidítka? Zkus gripy bez vnější objímky. Tím získáš zhruba centimetr na každé straně k dobru. Takže hned si např. z výše zmíněných 740 mm pomůžeš na 760 jen touto změnou.

es_gripObr. 3. Gripy bez vnější objímky ti mohou prodloužit významně úchop tvých řidítek

Pomohlo ti něco nebo máš nějaký další zaručený tip, který nám Elemenťákům pomůže? Nenenchávej si jej pro sebe!

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!