biscuit
Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)

Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také nastavení souhlasu s uživáním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnažší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe cílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.

Fatbike: Odkud přišel a kam tě sveze?

Vše kolem kola - Fatbike: Odkud přišel a kam tě sveze?

19.11.2017

Před několika lety se o něm téměř nevědělo a dneska už ho najdeš v každém bikovém shopu a půjčovně. Má své zastánce a také své zarputilé odpůrce. Řeč je o fatbiku, který během posledních pár let získává čím dál více fanoušků. Odkud fatbike přišel, jak vybírat a kam na něm vyrazit se dozvíš našem článku
PŘEKVAPIVĚ DLOUHÁ HISTORIE
Fatbike se může zdát jako relativně novou záležitostí, která se nám dostává pod kůži až v posledních pár letech. Pravda je ale trošku někde jinde. První prototypy vznikaly už v průběhu osmdesátých let. Za rodiště se pokládají dvě hodně vzdálená místa – bílá Aljaška a písčité Mexiko. Místní borci zkoušeli, jak jednoduše používat bike v místních ne příliš ideálních podmínkách. A tak vznikl první „fat bike“, tedy kolo s „mega“ širokými ráfky a pneumatikami, které si hravě poradí s měkkým sněhem a pískem.
Obr.1: Na tlustých kolech se jezdí už dlouho
NEJEN SILNÉ PNEUMATIKY
Široké pneumatiky si žádají několik změn v konstrukci celého biku. Širší vidlice a zadní stavba rámu je samozřejmostí stejně jako náboj. Dnešní fatbiky používají 170 a 190 náboje. Díky tomu může mít zadní kolo symetrické zapletení zadního kola a možnost použít ty nejširší pláště. 
Logicky musí být širší i střed a tím pádem vzdálenost pedálů. Fatbike se nejčastěji používá s pevnou vidlicí, snadno seženeš i odpruženou vidlicí se zdvihem až 120 mm.
Obr.2: Fatbike Scott s odpruženou vidlicí
STOJÍ ZA VYZKOUŠENÍ
Pokud si nejsi jistý, jestli si fatbike kupovat, stojí určitě za to, si ho vyzkoušet. Postupem času vzniklo velké množství půjčoven, které se specializují na „tlusťochy“. Dneska už má každé větší tuzemské horské středisko minimálně jednu půjčovnu, platí to samozřejmě i pro zahraniční destinace, kde často najdeme širší výběr „TOP modelů“. 
Obr.3: Na fatbiku si užiješ srandu nejen na sněhu
NÁKUP? VYBÍREJ PEČLIVĚ
Trh s fatbiky není tak široký jako s klasickými koly. Je proto důležitý počítat se znatelně vyšší cenou. A to jak pořizovací, tak při nákupu „speciálních“ dílů. Ráfky, pláště a náboje stojí jednoduše více, než si zvyklý. Proto je důležité kalkulovat s tím, že pokud hodláš dát do pořízení fatbiku 30 tisíc, tak se dostaneš o kategorii níž, než pokud stejnou částku investuješ do klasického biku. Na druhou stranu se sluší říci, že modelová nabídka je dneska už hodně široká. U fatbiků platí jednoduchá úměra, čím nižší cena tím vyšší váha. A to celkem výrazně. Takový fatbike se může dostat až na 17 kilo váhy, což už není žádný med. 

Zvýšenou pozornost doporučujeme dávat na převodník. Jelikož drtivá většina těchto kol je vybavená systémem 1X převodník. Pro letní použití doporučujeme větší (34 zubů), na zimní pak (menší 28 zubů). Co se týče pedálů, tak pokud plánuješ fatbike využívat spíše na sněhu, budou pro tebe lepší volbou platformy. Do SPD nášlapů se může dostat sníh a rázem je po srandě. Při použití kvalitních pedálů a přilnavých botek Fiveten Freerider EPS budeš mít nohy v suchu a jistotu v pedálech. Ostatní komponenty by měli být „obojživelné“. Odpružená vidlice se nám u fatbiku zdá spíše jako zbytečný vrtoch a věc, na která se dá oželet a kde můžeš se dá ušetřit.
Obr.4: Fatbike baví i na skalách a šutrech
KDE MŮŽEŠ NA FATBIKU JEZDIT?
Úplně všude. V zimě hurá za sněhem do hor, kde krom hlubokého měkkého prašanu zvládneš téměř všechno. Samozřejmostí je to, že je potřeba být ohleduplný vůči běžkařům, protože fatbike dokáže měkkou běžeckou stopu pořádně zorat. Během zbylých ročních období využiješ fatbike téměř všude, měkké bláto, písčitý terén, nezpevněné lesní stezky. Jízdní vlastnosti jsou opravdu výrazně odlišné. Fatbike ti jednoduše zkousne skoro všechno. 


A co ty? Máš nějaké zkušenosti s fatbikem? Nebo dokonce máš jeden ve své garáži


Měj se krásně.



Zdraví kluci z ElementStore.cz

Přihlášení do newsletteru

Nech mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do schránky!