Duše nebo bez duše?

Tipy a rady, Vše kolem kola - Duše nebo bez duše?

28.05.2018

Jeden by bez ní nevyjel, druhý by o ní nechtěl ani slyšet a nakonec, se ani jeden bez ní neobejde. Proč klasické duše nahradil bezdušový systém a proč je snazší nechat si v gumě klasickou duší, ti snad ujasní tenhle článek.

O tom, že bezdušový systém, je dneska v podstatě standardem, asi není řeč. Jaké jsou jeho výhody, nevýhody nebo proč většina bikeru „vypustila ze svého kola duše“ na to se podíváme právě teď.

Začneme u klasiky, a tou je duše. Ta je totiž jistotou zdárného dojezdu. Stojí zhruba stovku, opravit se dá díky sadě lepení a nafoukneš jí bez problému i s malou pumpičkou.

192aaa2f92181706c3c0a9b2232ef80etube

S nižším tlakem v gumách se grip zvyšuje, s ním však i pravděpodobnost průrazu. Řešením jsou pláště s butylovou výztuhou a duše se silnější stěnou. Nevýhodou je však citelný nárust váhy i valivého odporu.

Pokud však nejezdíš tolik nebo jsi spíše vyznavačem pohodového ježdění, pak si dušemi jednoznačně vystačíš. Chceš – li i přesto zkusit Tubbeless systém, pak je to zcela jednoduché.

Způsobů je několik, avšak ten nejosvědčenější a nejjednodušší je následující:

Vybrat vhodné pláště je základ. Udělat bezdušáky lze i z obyčejných kevlarových plášťů, nevýhodou však je, že plášť se více láme v bočnicích a je snáze proříznutelný. Ideálně tak kup pláště se zesílenou bočnicí a Tubless Ready (TR) technologií. Pláště daleko lépe sedí na ráfku a snesou toho více i při ježdění.

p5pb14482793

Daleko lepší grip, poddajnost pláště, eliminace defektů a průrazů jsou zásadními výhodami bezdušových plášťů.

Pokud kola na tvém bajku nejsou na tento systém předem připravena, budeš muset koupit pásku. Těsnící pásku do ráfku. Ta je k dostání v různých šířkách. Od 25 až po 40 mm. Před nalepením, doporučujeme ráfek dobře odmastit. Z jedné role, lze většinou utěsnit 4 devětadvacítky. Cena okolo 350 kč.

Mlíko, jak se mu díky barvě a konzistenci říká je jedním ze základů celého systému. Je to často smrdutý a lepivý roztok s mikro částečkami latexu, které jsou schopny zalepit trhlinu o délce až 4mm. Na trhu je jich opět spousta, takže vybírat je z čeho. Do jednoho pláště se doporučuje nalít cca 120ml mlíka. Cena začíná na 450,- korunách za necelý půllitr.

Ačkoli má spoustu plus, najdou se i mínusy.

Např. když řízneš plášť v bočnici víc, než je mlíko schopné zalepit, musíš do kola strčit klasickou duší. V horším případě musíš plášť navíc podlepit, aby ti nevylezla ven.

Ventilky se občas zanesou vyschlým mlíkem, což má na svědomí obtížnější foukání.

Další mínus má na svědomí páska. Chytneš větev, vytrhneš špici nebo dvě, a nezbyde ti nic jiného než těsnící pásku narušit, špici vyměnit a znova v daném místě zatěsnit.

Stačí, aby se patky pláště odlepily od ráfku, a pumpička co máš v batohu je k ničemu. Bez CO2 bombičky plášť nahodíš jen stěží.

Čas od času se nějaké to mlíko dostane z pláště ven, atak je dobré jeho množství kontrolovat. Jeli ho nedostatek, pravděpodobně díru v plášti dobře nezalepí. Nevýhodou téhle tekutiny je to, že časem tuhne – zvětrá a jeho funkce a vlastnosti nejsou stoprocentní. Nutné je tedy ho dolívat, obměňovat.

I když se zdá, že bezdušáky sebou nesou víc nevýhod jak výhod, s volbou kvalitních plášťů a tmelu, je tvoje šance na bezstarostné ježdění bez defektu daleko větší. O lepších jízdních vlastnostech nemluvě. Ostrý kámen však pořád stačí k tomu, aby tě vyřadil ze hry. Duše tak i nadále zůstává jistotou každého bikera.

Přihlášení do newsletteru

Nechejte mi tu svůj e-mail a novinky ti pravidelně zašlu rovnou do vaší schránky!