Tipy a rady, Filmy a videa - Zima klepe na dveře: Jak nejlépe zazimovat kolo?
30.10.2017
Letošní biková sezona se nezadržitelně blíží ke konci a většina z nás brzy odloží kolo k zimnímu spánku. Hodit kolo do kouta ve stavu, v jakém jsme se vrátili z poslední vyjížďky, mu ale rozhodně neprospívá. Prach, bláto a různé nečistoty dokáží nadělat pořádnou neplechu a ani sebelepší bike bez pořádné péče dlouho nevydrží. Takže přišel správný čas na finální údržbu.
Než se vrhneš na podzimní údržbu, připomínáme, že o bike bychom se měli dobře starat po celý rok. V ideálním případě svého miláčka kontroluj po každé vyjížďce a nezapomínej mazat, mazat a mazat. Na podzim si však bike zaslouží důkladnější servis. Pokud se s tím nechceš crcat sám (nějakou hodinu to zabere), můžeš dát bike do servisu a nechat to na profících.
Obr.1: Když je bike hodně zaneřáděný, hodí se i štětka na WC :)
Základem je čistota
První, co musíš udělat, je bike důkladně umýt od hlavy až k patě - rám, kola, přehazovačku, přesmykač, pastorky i řetěz. Při mytí se hodí vychytávky jako speciální kartáč na čištění pastorků nebo pračka na řetěz. Dost to ušetří práci a nestojí to majlant. Ale zvládneš to také pomocí hadru, starého zubního kartáčku a vhodného odmašťovače.
Obr.2: Použít můžeš kartáček na zuby, ale tahle výbavička má něco do sebe
Na kole by neměla zůstat niť suchá. Jak a kde to uděláš, je na tobě. Na zahradě nebo na balkoně, za pomocí kýble s vodou nebo bike nacpi do vany. V posledním případě počítej s dvojnásobnou časovou náročností. Umýt budeš muset i koupelnu.
Bacha na vapku! Dost často vidíme, jak bikeři vezmou vapku do rukou, bez přemýšlení sepnou nejsilnější proud a pošlou to přímo na citlivé části kola. Takže takhle fakt ne. Silný proud kolo sice očistí perfektně, ale kromě nečistot umí vypláchnout také mazivo a do skulinek, kam běžně nekoukáš, zarazí nečistoty i kamínky. Takže s vodou opatrně a hlavně se snaž vodu nestříkat do boku nábojů, středového složení a odpružení.
Nebo to zkus jako Damjan Siriški, jen se lépe tref
Kdo maže, ten jede
Další postup určitě znáš, takže ve ve stručnosti. Teď, když máš kolo opravdu čisté, zkontroluj celý rám a kola. Větší a neošetřené škrábance, oděrky a praskliny můžou rám hodně poškodit. U kol zkontroluj pláště, zda nejsou poškozené, děravé nebo protržené, a ráfky. Nezapomeň na brzdy. Stručně a jasně řečeno, zkontroluj všechny komponenty, kterým hrozí poškození nebo opotřebování.
Na řadu přichází poslední velmi důležitý krok - mazání. K mazání je nejlepší silikonový olej nebo speciální přípravek určený přímo pro kola. Nezapomeň na lanka, bowdeny, vnitřní nohy vidlice, pístnice tlumiče a vůbec všechny plochy, kde dochází ke tření.
Než se vrhneš na mazání řetězu, tak ho přeměř. Potřebovat budeš kovovou měrku, která se zasune do řetězu. Podle hloubky zasunutí poznáš, zda je řetěz zralý na výměnu. Každý řetěz se “vytahá” a po čase je nutné ho vyměnit. Vytahaný řetěz opotřebovává kazetu i převodníky a může začít vypadávat. Někteří bikeři doporučují řetěz dojezdit, co to jde, a teprve pak vyměnit řetěz, kazetu i převodníky najednou. To už je na každém.
“Řetěz namaž správně a to tak, aby bylo mazivo především uvnitř řetězu a ne všude kolem. Nech to zaschnout a pak ho otři suchým hadrem, jinak se ti na něj při první vyjížďce nabalí všechno, čím projedeš.”
Požíváš stojan? My ano. Při údržbě biku oceníš stabilní stojan. Kolo necestuje po místnosti, ke všem částem máš dobrý přístup a navíc tě nebudou bolet záda.
Obr.3: Tak takhle by bike na jaře rozhodně vypadat neměl
Triky a tipy, které je dobré znát
Tak za prvé dobré vybavení se hodí a ne všechno je jen zbytečná kosmetika. Docela užitečný jsou čističe ve formě spreje. Sprej nastříkáš na kola, počkáš pár minut a zaschlé bahno jde dolů samo. Je to ale chemie, takže to nezapomeň důkladně spláchnout.
Když už takhle máš kolo v péči, utáhni všechno, co se utáhnout dá. Správně bys to měl dělat po každé jízdě, ale kdo to opravdu dělá, známe to. Věř nám, že na dotaženém kole je to nejen lepší, ale také bezpečnější.
Co dál? Pokud máš vzduchové odpružení, upusť před zazimováním tlak. Tlak uber také v duších a jednou za čas, až půjdete kolem, kola pootoč. A ještě jeden tip na závěr. Pokud ukládáš bike na místo, kde se hodně práší, přehoď něco přes gripy. Některé směsi na gripech totiž ztratí vlastnosti a začnou nepříjemně lepit.
Dobrý tip, když máš po ruce akorát jednu lahev s vodou jsme objevili kluci z Trailhunter.
Kam s ním?
Nakonec kolu najdi hezké, suché místo, kde stráví celou zimu. Někteří z nás ho mají doma na chodbě nebo v pokoji. Špatná ale není garáž nebo dílna, hlavně když tam není vlhko a nedochází tam k velkým výkyvům teplot. Nejhorší je nechat bike přes celou zimu v vlhkém a chladném sklepě nebo dokonce venku na balkoně.
Poslední otázka zní - stát nebo pověsit? Někdo říká, že je úplně jedno, zda kolo stojí na zemi nebo je pověšené. Někdo zase doporučuje kolo zavěsit na zeď. Háky nejsou nijak drahé a navíc ušetříš místo.
A co ty? Jak se staráš o svůj bike? Mažeš po každé akci? Rozebereš kolo na šroubky nebo ho svěříš servisu? A kde máš kolo přes zimu uložené?
Zdraví Elemenťáci