Závody, Vše kolem kola - Návod: Jak ztišit své kolo na minimum
12.09.2018
Ať už jezdíš XC, enduro, sjezd nebo jakoukoliv jinou disciplínu určitě víš, že vyladit bike tak, aby byl 100% tichý není žádná sranda. Díky tomuto návodu uděláš ze svého kola tiše šlapající mašinu, která nebude řinčet jako školní jídelna v době obědů.
LANKA A BOWDENY
Právě bowdeny jsou častým původcem hluku. Dnešní biky mají dva brzdové bowdeny, minimálně jeden řadící a případně další vedoucí do vidlice nebo do teleskopické sedlovky. To už je celkem velká změť bowdenů. Samotný rušivý hluk pak vzniká dvěma způsoby. Prvním způsobem je drnčení bowdenů o rám a druhým je klepání bowdenů o sebe. V případě klepání o rám stačí použít stahovací pásku. Tady ovšem dávej pozor na to, aby se bowden nelámal nebo nepřiškrtil, tím by se mohla omezit jeho funkčnost.
Zvýšenou pozornost je třeba dát bowdenům před řídítky. Právě tam je jejich koncentrace nejvyšší. Překontroluj tak všechny možné dotyky při všech možných rotacích a případné řinčení při vzájemném dotyku vyřeš jiným způsobem vedení jednotlivých bowdenů. Pokud máš na svém kole vnitřní vedení bowdenů tak se ujisti, že jsou oba vývody pevné a bowden se tak nemůže uvolnit a cvakat.
Obr.1: Bowdeny bývají částým původcem řinčení a klepání
ŘETĚZ, ŘAZENÍ, PŘEVODNÍKY A KAZETA
Hladký chod a nízká hlučnost je v tomhle případě spojená nádoba. Klíčem k úspěchu, tedy tichému chodu, je čistota. Zejména pokud se jedná o řetěz, kazetu a převodníky. Pokud budeš řetěz pravidelně čistit a správně mazat, bude jeho chod tichý. Zvýšenou pozornost pak dávej kazetě, do které se jednoduše dostanou nečistoty a tím se zvyšuje celková hlasitost celého „hnacího“ ústrojí.
Obr.2: Čistý a promazaný řetěz je klíčem k úspěchu
KOLA A BRZDY
Pokud máš vyladěné bowdeny a řetěz můžeš se vrhnout na „pevné součástky“. Častým problém bývá výplet kola. Dráty se mohou postupem času uvolňovat a následně vydávat nepříjemný praskavý zvuk. Tento problém vyřešíš prostým dotažením. Dalším bolavým místem mohou být brzdy.
Brzdové destičky a třmeny mohou škrtat o kotouče a tím vydávat nepříjemná zvuky. Řešení je opět jednoduché. Správně ukotvit třmen do ideální pozice a adekvátně dotáhnout veškeré šrouby.
Obr.3: Kliky a pedály jsou pod největším tlak při přenosu energie
KLIKY A SEDLO
Přes kliky je do kola hnána veškerá energie z nohou do tvého kola. Sady ložisek se tak mohou časem uvolnit a vydávat hodně otravný zvuk. Vypátrat přímý zdroj hluku může být celkem velký oříšek. V takovém případě je tou nejsnadnější cestou, i když časově celkem náročnou, kompletní rozebrání, vyčištění a následné promazání celého systému.
Samostatná kapitola je sedlo. To ti může hodně znepříjemňovat život všelijakými zvuky. Opět radíme rozebrat, vyčistit a promazat. Pokud ani toto nepomůže, je zkrátka možné, že kolejnice mají své nejlepší dny za sebou.
Jak ladíš svoje kolo ty? Máš nějaké další tipy, jak ztišit svůj bike na minimum nebo máš naopak nějaký problém, na který nemůžeš přijít? Diskutuj, sdílej, ptej se a dávej rady.
A měj se krásně.
Zdraví kluci z ElementStore.cz