Vše kolem kola - Moderní karbon VS tradiční hliník - vyber si to svoje
18.09.2017
V první řadě je potřeba říct, že ti rozhodně nemůžeme říct, jestli je lepší hliník nebo karbon. Ono se to tak totiž jednoduše říci nedá. Každý materiál má své výhody a nevýhody. Před pořízením novýho biku je důležitý vědět, co vlastně od svého nového stroje očekáváš a podle toho zvolit vhodný materiál.
MODERNÍ TECHNOLOGIE NEBO TRADIČNÍ POJETÍ
Jestli zvolit hliník nebo karbon, toť otázka, která se zdá býti věčnou. Pokud vybíráš nový bike a zjišťuješ, co je lepší, je dost pravděpodobné, že z různých stran budeš dostat naprosto odlišná doporučení. Fandové moderních technologií a pokroku ti budu tvrdit, že nejlepší volbou je za každé situace karbon. Naopak vyznavači tradic nedají dopustit na hliníkové pojetí. Ty si samozřejmě nemusíš vybírat na základě nějakých subjektivních sympatií, stačí si jednoduše odpovědět na pár důležitých otázek.
Obr.1: Při volbě materiálu záleží na disciplíně
VÁHA - JE OPRAVDU ČÍM MÉNĚ, TÍM LÉPE?
Pravdou je, že hliník urazil pořádný kus cesty. Dnes je mnohem lehčí a pevnější než dříve. Nutno ale dodat, že co se týče váhy, hraje druhé housle. Karbon je zkrátka lehčí. Takže pokud jezdíš enduro nebo třeba XCO a potřebuješ dostat kolo snadněji do kopce, sáhni po karbonu.
Pokud ale jezdíš downhill, je to trochu jiná písnička. Ve sjezdu se přeci jenom nehraje tak na váhu, ale jde spíše o odolnost a těžiště. Tady o něco těžší hliník může být žádoucí , zejména při hledání správného rovnovážného bodu.
Pokud ale jezdíš downhill, je to trochu jiná písnička. Ve sjezdu se přeci jenom nehraje tak na váhu, ale jde spíše o odolnost a těžiště. Tady o něco těžší hliník může být žádoucí , zejména při hledání správného rovnovážného bodu.
Obr.2: Hliník je rozhodně těžší
TUHOST - FLEXE NEBO PEVNOST
Tady jsou karty taky jasně rozdané. Pokud chceš ultra přesné kolo, je pro tebe vhodnější karbon. To využiješ nejvíce u cross country. Důležité je počítat s faktem, že ti kolo absolutně nic neodpustí.
V případě sjezdu nebo endura se naopak může flexe někdy hodit, takže pro tyhle disciplíny doporučujeme spíše sáhnout po hliníku. V tomto aspektu ale opravdu záleží na tobě, co je pro tebe důležitější a příjemnější.
V případě sjezdu nebo endura se naopak může flexe někdy hodit, takže pro tyhle disciplíny doporučujeme spíše sáhnout po hliníku. V tomto aspektu ale opravdu záleží na tobě, co je pro tebe důležitější a příjemnější.
Obr.3: Hliník ti přinese flexi
CENA - ZÁLEŽÍ NA ÚHLU POHLEDU
Obecně platí, že karbon je dražší, a tak se může zdát, že tady není o čem diskutovat. Ale to není tak úplně pravda, záleží dost na úhlu pohledu. Za cenu karbonového dílu ze základní řady pořídíš top komponent z jiného materiálu. My doporučujeme cestu postavit základ kola na hliníku, a když postupem času zjistíš, že se chceš posunout dopředu, můžeš postupně přecházet na karbon.
Obr.4: Hliník bývá levnější
VÝDRŽ - OHNOUT NEBO ZLOMIT VIDLICI?
Na první dobrou jasná odpověď – karbon vydrží víc. Pokud se, nedej bůh, do nějakého většího pádu, tak ti karbon prostě praskne a je konec. Naopak hliník se v takovém případě spíše ohne. S ohledem na tento fakt, se tedy dá na věc pohlížet tak, že pro enduráky je lepší volbou hliník – dojet do cíle s ohnutým dílem se dá snadněji, než se zlomeným. Naopak sjezdaři, kteří se soustředí spíše na jednu kratší jízdu a celkovou rychlost, by měli zvolit spíše karbon.
Obr.5: Hliník se ohne, karbon zlomí
ZÁLEŽÍ NA PREFERENCÍCH
Závěrem se tedy sluší říci, že určit, který materiál je lepší, je opravdu nemožné. Hlavním důvodem je to, že pro každého z nás znamená „lepší“ něco jiného. Proto je důležité si odpovědět na to, k čemu budeme nový bike používat a co od něho očekáváme.
Úvodní foto převzato s díky od DOLEKOP :)A co ty? Jaký na to máš názor? Si zastáncem pokrokového karbonu nebo klasického hliníku?
Zdraví kluci z ElementStore.cz