Blog, Vše kolem kola - Gravel - Trend, nebo boom, který brzy skončí?
19.01.2021
Gravel si získává oblibu v nejširším cyklistickém spektru. K enduru jej má každý druhý jako bike na výlety, kardio a nebo jen záložní kolo. Silničáři na něm často trénují v zimě. Lidé, kteří chtějí mít nepřekonatelného univerzála, tak často doma uskladňují jediné kolo - Gravel. Proč tomu tak je? Jde jen o trendy bike, který za chvíli zevšední nebo bude jeho popularita stále vstoupat?
Kde se vzal
Štěrkolet, jak je gravel nazývaný, vzešel postupně z úprav silničních kol. Stejně jako cyklokrosové účely nesplnily galusky, tak i zde docházelo k úpravám. Pro dnešní gravel jsou typické berany jako u silnice a karbonová vidlice. To je takřka vše v rámci podobnosti. Nyní se používají zásadně brzdy jen kotoučové a široké pláště. Ty bývají často vybaveny i hrubým vzorkem, aby posloužily kvalitně i v terénu. Zároveň na silnici ti dodá nesrovnatelné pohodlí oproti silničnímu kolu, ale pojedeš rychleji než na horském. Do této chvíle ti tento hit posledních let unikal? Koukni na představení gravelu ve videu.
Kam míří
Jednoznačně víc do terénu! Trendu udávají směr i tady. Pláště tak široké, že i karbonové vidlice si musí říkat, že toto se tam nevejde. Berany už také málokdy mají klasický tvar a 90 stupňů už bývá spíše výjimkou. Rovnání beranů se přibližuje k MTB uchycení. Tím se ti zvětší stabilita a zároveň na horní úzké části můžeš švihat po silnici s minimálním odporem.
Benefity štěrkoletu
Jednoznačně jeho univerzálnost. Jízda po silnici ti už nepřijde vůbec nudná a zdlouhavá, ale poletíš s větrem o závod. Co je obrovskou výhodou, že i okresky a méně frekventované silnice ti nebudou dělat problém. Díky širším plášťům, karbonové vidlici a geometrii, kolo pohltí více nerovností a pohodlí v sedle zůstává. Jakmile si silnice užiješ, můžeš odbočit i do lesa. Tam se ti pojede také dobře. Flow traily a lesní cesty jsou sjízdné v naprosté pohodě. Kořeny a techničtější pasáže se dají natrénovat, ale tam už komfort nebude takový jako na horském kole.
Zimní střela
Není vůbec divu, že většina bikerů se v zimě věnuje více gravelu než enduru. Jeho spektrum, kam se můžeš vydat a kde ti pomůže i s kardiem, je obrovské. Dáš si třeba švih a během vyjížďky můžeš vyrazit do lesa. Technika získaná na gravelu a kardio vypracované najížděním kilometrů se musí někde projevit. Na jaře možná překvapíš i sám sebe!
Jak jsi na tom ty? Gravel máš, zvažuješ nebo jen dračíš na jednom kole?
Štěrkolet, jak je gravel nazývaný, vzešel postupně z úprav silničních kol. Stejně jako cyklokrosové účely nesplnily galusky, tak i zde docházelo k úpravám. Pro dnešní gravel jsou typické berany jako u silnice a karbonová vidlice. To je takřka vše v rámci podobnosti. Nyní se používají zásadně brzdy jen kotoučové a široké pláště. Ty bývají často vybaveny i hrubým vzorkem, aby posloužily kvalitně i v terénu. Zároveň na silnici ti dodá nesrovnatelné pohodlí oproti silničnímu kolu, ale pojedeš rychleji než na horském. Do této chvíle ti tento hit posledních let unikal? Koukni na představení gravelu ve videu.
Kam míří
Jednoznačně víc do terénu! Trendu udávají směr i tady. Pláště tak široké, že i karbonové vidlice si musí říkat, že toto se tam nevejde. Berany už také málokdy mají klasický tvar a 90 stupňů už bývá spíše výjimkou. Rovnání beranů se přibližuje k MTB uchycení. Tím se ti zvětší stabilita a zároveň na horní úzké části můžeš švihat po silnici s minimálním odporem.
Benefity štěrkoletu
Jednoznačně jeho univerzálnost. Jízda po silnici ti už nepřijde vůbec nudná a zdlouhavá, ale poletíš s větrem o závod. Co je obrovskou výhodou, že i okresky a méně frekventované silnice ti nebudou dělat problém. Díky širším plášťům, karbonové vidlici a geometrii, kolo pohltí více nerovností a pohodlí v sedle zůstává. Jakmile si silnice užiješ, můžeš odbočit i do lesa. Tam se ti pojede také dobře. Flow traily a lesní cesty jsou sjízdné v naprosté pohodě. Kořeny a techničtější pasáže se dají natrénovat, ale tam už komfort nebude takový jako na horském kole.
Zimní střela
Není vůbec divu, že většina bikerů se v zimě věnuje více gravelu než enduru. Jeho spektrum, kam se můžeš vydat a kde ti pomůže i s kardiem, je obrovské. Dáš si třeba švih a během vyjížďky můžeš vyrazit do lesa. Technika získaná na gravelu a kardio vypracované najížděním kilometrů se musí někde projevit. Na jaře možná překvapíš i sám sebe!
Jak jsi na tom ty? Gravel máš, zvažuješ nebo jen dračíš na jednom kole?