Vše kolem kola - Fatbike: Odkud přišel a kam tě sveze?
19.11.2017
Před několika lety se o něm téměř nevědělo a dneska už ho najdeš v každém bikovém shopu a půjčovně. Má své zastánce a také své zarputilé odpůrce. Řeč je o fatbiku, který během posledních pár let získává čím dál více fanoušků. Odkud fatbike přišel, jak vybírat a kam na něm vyrazit se dozvíš našem článku.
PŘEKVAPIVĚ DLOUHÁ HISTORIE
Fatbike se může zdát jako relativně novou záležitostí, která se nám dostává pod kůži až v posledních pár letech. Pravda je ale trošku někde jinde. První prototypy vznikaly už v průběhu osmdesátých let. Za rodiště se pokládají dvě hodně vzdálená místa – bílá Aljaška a písčité Mexiko. Místní borci zkoušeli, jak jednoduše používat bike v místních ne příliš ideálních podmínkách. A tak vznikl první „fat bike“, tedy kolo s „mega“ širokými ráfky a pneumatikami, které si hravě poradí s měkkým sněhem a pískem.
Obr.1: Na tlustých kolech se jezdí už dlouho
NEJEN SILNÉ PNEUMATIKY
Široké pneumatiky si žádají několik změn v konstrukci celého biku. Širší vidlice a zadní stavba rámu je samozřejmostí stejně jako náboj. Dnešní fatbiky používají 170 a 190 náboje. Díky tomu může mít zadní kolo symetrické zapletení zadního kola a možnost použít ty nejširší pláště.
Logicky musí být širší i střed a tím pádem vzdálenost pedálů. Fatbike se nejčastěji používá s pevnou vidlicí, snadno seženeš i odpruženou vidlicí se zdvihem až 120 mm.
Logicky musí být širší i střed a tím pádem vzdálenost pedálů. Fatbike se nejčastěji používá s pevnou vidlicí, snadno seženeš i odpruženou vidlicí se zdvihem až 120 mm.
Obr.2: Fatbike Scott s odpruženou vidlicí
STOJÍ ZA VYZKOUŠENÍ
Pokud si nejsi jistý, jestli si fatbike kupovat, stojí určitě za to, si ho vyzkoušet. Postupem času vzniklo velké množství půjčoven, které se specializují na „tlusťochy“. Dneska už má každé větší tuzemské horské středisko minimálně jednu půjčovnu, platí to samozřejmě i pro zahraniční destinace, kde často najdeme širší výběr „TOP modelů“.
Obr.3: Na fatbiku si užiješ srandu nejen na sněhu
NÁKUP? VYBÍREJ PEČLIVĚ
Trh s fatbiky není tak široký jako s klasickými koly. Je proto důležitý počítat se znatelně vyšší cenou. A to jak pořizovací, tak při nákupu „speciálních“ dílů. Ráfky, pláště a náboje stojí jednoduše více, než si zvyklý. Proto je důležité kalkulovat s tím, že pokud hodláš dát do pořízení fatbiku 30 tisíc, tak se dostaneš o kategorii níž, než pokud stejnou částku investuješ do klasického biku. Na druhou stranu se sluší říci, že modelová nabídka je dneska už hodně široká. U fatbiků platí jednoduchá úměra, čím nižší cena tím vyšší váha. A to celkem výrazně. Takový fatbike se může dostat až na 17 kilo váhy, což už není žádný med.
Zvýšenou pozornost doporučujeme dávat na převodník. Jelikož drtivá většina těchto kol je vybavená systémem 1X převodník. Pro letní použití doporučujeme větší (34 zubů), na zimní pak (menší 28 zubů). Co se týče pedálů, tak pokud plánuješ fatbike využívat spíše na sněhu, budou pro tebe lepší volbou platformy. Do SPD nášlapů se může dostat sníh a rázem je po srandě. Při použití kvalitních pedálů a přilnavých botek Fiveten Freerider EPS budeš mít nohy v suchu a jistotu v pedálech. Ostatní komponenty by měli být „obojživelné“. Odpružená vidlice se nám u fatbiku zdá spíše jako zbytečný vrtoch a věc, na která se dá oželet a kde můžeš se dá ušetřit.
Zvýšenou pozornost doporučujeme dávat na převodník. Jelikož drtivá většina těchto kol je vybavená systémem 1X převodník. Pro letní použití doporučujeme větší (34 zubů), na zimní pak (menší 28 zubů). Co se týče pedálů, tak pokud plánuješ fatbike využívat spíše na sněhu, budou pro tebe lepší volbou platformy. Do SPD nášlapů se může dostat sníh a rázem je po srandě. Při použití kvalitních pedálů a přilnavých botek Fiveten Freerider EPS budeš mít nohy v suchu a jistotu v pedálech. Ostatní komponenty by měli být „obojživelné“. Odpružená vidlice se nám u fatbiku zdá spíše jako zbytečný vrtoch a věc, na která se dá oželet a kde můžeš se dá ušetřit.
Obr.4: Fatbike baví i na skalách a šutrech
KDE MŮŽEŠ NA FATBIKU JEZDIT?
Úplně všude. V zimě hurá za sněhem do hor, kde krom hlubokého měkkého prašanu zvládneš téměř všechno. Samozřejmostí je to, že je potřeba být ohleduplný vůči běžkařům, protože fatbike dokáže měkkou běžeckou stopu pořádně zorat. Během zbylých ročních období využiješ fatbike téměř všude, měkké bláto, písčitý terén, nezpevněné lesní stezky. Jízdní vlastnosti jsou opravdu výrazně odlišné. Fatbike ti jednoduše zkousne skoro všechno.
A co ty? Máš nějaké zkušenosti s fatbikem? Nebo dokonce máš jeden ve své garáži?
Měj se krásně.
Zdraví kluci z ElementStore.cz