Vše kolem kola - E-bike – pokrok nezastavíš. Otázkou je, chceme ho?
11.09.2017
Elektrokolo jako takové je bezpochyby užitečný dopravní prostředek. Využití e-biku se jako nejvíce efektivní jeví hlavně v „městské větvi“, kde nejvíce vyniknou jeho přednosti. Jak je to ale v našich disciplínách jako je MTB, enduro a další? Co nám takové elektrokolo může nabídnout a o co nás naopak ochudí?
NEŠLAPEŠ = NEJEDEŠ
Drtivá většina nejnovějších modelů elektrokol má pohonou jednotku umístěnou ve šlapacím středu. Tam se nachází i převodovka, díky které ti motor pomáhá se šlapáním.
Elektrokola totiž mají jedno železné pravidlo – motor nikdy plně nepohání kolo, ale pouze „odlehčuje“ tvému šlapání. Je tomu tak z několika důvodů. Jednak kvůli legislativě a taky hlavně kvůli úplně jednoduchýmu selskýmu důvodu – prostě je to kolo a ne motorka, takže se musí šlapat. Člověk je ale tvor zvídavý. Díky tomu se dá na internetu lehce najít několik návodů, jak načipovat motor a udělat si tak z elektrokola malou motorku.
Elektrokola totiž mají jedno železné pravidlo – motor nikdy plně nepohání kolo, ale pouze „odlehčuje“ tvému šlapání. Je tomu tak z několika důvodů. Jednak kvůli legislativě a taky hlavně kvůli úplně jednoduchýmu selskýmu důvodu – prostě je to kolo a ne motorka, takže se musí šlapat. Člověk je ale tvor zvídavý. Díky tomu se dá na internetu lehce najít několik návodů, jak načipovat motor a udělat si tak z elektrokola malou motorku.
Obr.1: Elektrokolo s motorem ve šlapacím středu
5 STUPŇŮ A KVALITNÍ DOJEZD
Elektrokola mají v dnešní době několik „stupňů asistence“, zpravidla to bývá tři až pět. Ty si tak můžeš nastavit, jak velkou chceš pomoc od elektromotoru při šlapání.
Dojezd elektrokola je výrazně ovlivněn několika faktory. Mimo kapacity samotné baterie rozhoduje také zvolený stupeň asistence, tvoje váha, povaha terénu, povětrnostní podmínky a jízdní styl. Dojezd se dá prodloužit vypínáním asistence při jízdě po rovině nebo mírném klesání, větší intenzitou šlapání nebo plynulejší jízdou. Vliv na dojezd elektrokola má samozřejmě i jeho technický stav - volba plášťů a jejich nahuštění, seřízení brzd, namazání řetězu a seřízení středů kol nebo stav ložisek. Pokud zvolíš e-bike s větší baterií, zvolíš lehčí stupeň asistence a budeš baterii ulehčovat její práci, je možné se dostat až na dojezd 150 kilometrů. Reálnou hodnotou je něco mezi 50 až 80 kilometry, za použití solidní podpory elektromotoru. Což už je, podle nás, solidní poježdění.
Dojezd elektrokola je výrazně ovlivněn několika faktory. Mimo kapacity samotné baterie rozhoduje také zvolený stupeň asistence, tvoje váha, povaha terénu, povětrnostní podmínky a jízdní styl. Dojezd se dá prodloužit vypínáním asistence při jízdě po rovině nebo mírném klesání, větší intenzitou šlapání nebo plynulejší jízdou. Vliv na dojezd elektrokola má samozřejmě i jeho technický stav - volba plášťů a jejich nahuštění, seřízení brzd, namazání řetězu a seřízení středů kol nebo stav ložisek. Pokud zvolíš e-bike s větší baterií, zvolíš lehčí stupeň asistence a budeš baterii ulehčovat její práci, je možné se dostat až na dojezd 150 kilometrů. Reálnou hodnotou je něco mezi 50 až 80 kilometry, za použití solidní podpory elektromotoru. Což už je, podle nás, solidní poježdění.
Obr.2: Elektrokola mají několik stupňů asistence
MOŽNÁ ŠPATNÝ PÁN...
Jak bylo řečeno ze začátku, přednosti elektrokola nejlépe využiješ ve městech. Na cestě do práce nebo do školy ujedeš delší vzdálenost za kratší dobu a ani se u toho nezapotíš. Což je super.
K čemu ale využijeme takový kolo my? Sjezdaři, enduráci a všichni ostatní vyznavači všelijakých disciplín horských kol. Například enduro elektrokola se díky baterii a převodovce pohybuje okolo 22 kilo. Pokud nastavíte motor na pohon „turbo“ – největší míra pomoci, tak tě bike může zazlobit v některých technických pasážích. Může ti „pomoct“ v nejméně vhodný moment a tím ti tak celkem zatopit.
K čemu ale využijeme takový kolo my? Sjezdaři, enduráci a všichni ostatní vyznavači všelijakých disciplín horských kol. Například enduro elektrokola se díky baterii a převodovce pohybuje okolo 22 kilo. Pokud nastavíte motor na pohon „turbo“ – největší míra pomoci, tak tě bike může zazlobit v některých technických pasážích. Může ti „pomoct“ v nejméně vhodný moment a tím ti tak celkem zatopit.
Obr.3: Elektrokolo může být dobrý sluha
...ALE DOBRÝ SLUHA
Kdy elektrokolo naopak oceníš, je třeba takový výlet s drahou polovičkou. Dávno pryč jsou doby, kdy naježděný borec na kole za sto tisíc drtí jeden kopec za druhým a v nekonečném oblaku prachu se za ním trápí jeho drahá na starém kole. Nemá našlapáno, ty ji vezmeš na týden do Jeseníku s plnou pusou slibů, jak si užijete a jak to začne mít taky ráda, ale ono ejhle. Nastane přesný opak, neužijete si nic a láska ke kolu u své drahé rozhodně nevyvoláš.
Elektrokolo ti ale může výrazně pomoci. Ideálním řešením pro začátek může být půjčovna. Tvoje drahá si vybere kolo, které jí pomůže jak v technických pasážích, tak se šlapáním. Takové elektrokolo s 27,5 koly vás výrazně výkonnostně přiblíží a vy si tak užijete zábavu, která vás bude bavit oba. Nerovnosti půjdou lehčeji překonávat a kopce už nebudou problém. No není to krása?
Elektrokolo ti ale může výrazně pomoci. Ideálním řešením pro začátek může být půjčovna. Tvoje drahá si vybere kolo, které jí pomůže jak v technických pasážích, tak se šlapáním. Takové elektrokolo s 27,5 koly vás výrazně výkonnostně přiblíží a vy si tak užijete zábavu, která vás bude bavit oba. Nerovnosti půjdou lehčeji překonávat a kopce už nebudou problém. No není to krása?
Obr.4: Na elektrokole si užiješ spoustu srandy i ty
KOPEC SRANDY I PRO TEBE
Poslední a zároveň nejdůležitější otázka je, jestli vůbec a případně čím může elektrokolo zlepšit život tobě. Naše odpověď tě možná může překvapit, ale doba jde pekelným tempem dopředu a předsudky padají. Rozhodně ano, může. A čím? Dnešní elektrokola jsou na takové úrovni, že jízdní vlastnosti, pokud opomeneme pomoc elektrického motorku, jsou naprosto srovnatelné s klasickým koly. Zkrátka dnes seženeš parádního sjezďáka, endurového fulla nebo luxusní XC, na kterým si užiješ kopec srandy, nebo vlastně dva kopce. A v tom to právě je, s elektromotorkem objedeš Rychlebky 4krát a vydáš energie jako při 2 okruzích. Ušlápneš 80 kilometrů, i když běžně dáváš jen 40. Zkrátka a jednoduše, dvojnásobný požitek za poloviční energii. Spousta jezdců všech možných úrovní na tohle už přišlo a nebojí se toho. Co na to říkáš?
Jak se k elektrokolu stavíš ty? Máš už nějaké zkušenosti?
A pojď do toho s námi naplno!