
ElementStore, Vše kolem kola - Příprav si miláčka na sezonu!
26.03.2020
Sezona klepe na ráfky. Jsi připraven? Aktuální stav nezakazuje individuální pohyb v lese. Samozřejmě je to na zvážení každého. Připrav si oře na návrat k volnému pohybu po čekých lesích a bikecentrech.
Jaro je tady. Situace v ČR je zatím neurčitá, ale na kolo můžeš. Pozitivnní přístup nás všech může znamenat dřívější otevíračku v bikecentrech. Co můžeš doma udělat kromě různých Stay Home Bike Challenge výzev? Připravit si miláčka na lepší časy!
Probereme pár základních věcí, které je možné provést i doma.
Repas odpružení bych nechal na servis! Pokud máš dostatek zkušností, tak mě ignoruj.
Co určitě zmákneš hravě doma jsem vypsal zde:
Repas odpružení bych nechal na servis! Pokud máš dostatek zkušností, tak mě ignoruj.
Co určitě zmákneš hravě doma jsem vypsal zde:
Čistý kolo
Je třeba dát kolo do pucu. Umýt bike je základ. Pokud vidíš někde bláto nebo hlínu, tak doporučím vzít nejdříve šetrně kartáčem. Potom použij číštidlo. Já už roky využívám Cyklo Star a jsem spokojený. Odstraní mastnotu a bike máš čistý za pár chvil. Vždy trochu stříknu i na kazetu a kladky přehazky. Na co si dej pozor? Čistidlo by se ti nemělo dostat na kotouče a na řetěz jsou jiné účinější přípravky. Na zbytek kola je čistidlo jak dělaný. Pěnu necháš chvíli působit a pak setřeš.
Gaspi ti ukáže, tak jak kolo správě umýt
Brzdy
Řádně odmastit a odvzdušnit brzdy ti zaručá komfort jízdy. Sundej kola a kotouče přetřeš čistidlem. Jedna ze součástí, kterou obsahuje náš speciální jarní set. Buď opatrný ať v rámci údržby na kotouč nepadne žádná jiná kapalina (oleje, mazadla by tvůj brzdící účinek změnily na prokluz destiček). Jakmile odmastiš kotouče, tak vyčisti nebo vyměň i destičky. Poté už je na řadě vyměnit minerální oleje (Shimano) nebo brzdovou kapaliny (většina ostatních). Instrukce najdeš u svého výrobce.
Čepy
Máš celopéro? Připrav momentový klíč a jdeme na to! Zadní stavba se pohybuje díky čepům a tady platí klasické: Kdo maže ten jede! běžně na povolení stačí imbus. Nejdříve očistíš podložky a kluzná pouzdra. Poté promázni řádně ložiska. My ti doporučujeme mazivo s teflonem, který zabraňuje prosáknutí vody k ložiskům. To ti zaručí delší životnnost. Určitě mázní taky pedály a náboje (když namažeš osu, tak to teprve povalí). Výměna čepů zadní stavby je doporučená jednou za sezonu nebo dle používání.
Řetěz
Řetěz
Před první projížďkou zkontroluj pohon kola. Kdy si měnil naposledy řetěz? Pokud Si měnil nedávno nebo máš málo najeto, tak stačí řetěz vyčistit a pak znovu promazat. Nejlepší je použít pračku a odmašťovač. Jakmile budeš mít řetěz suchý a odmaštěný, tak znovu přihcází na řadu mazivo, ať to odsejpá, zvol jej podle toho kam vyrazíš. Máš na výběr tři typy, tak zkontroluj, které mazadlo zvolíš. Mazivo protřepeš a nanášíš jen tenkou vrstvu na články. Řetěz u běžného jednopřevodníkového systemu měň nejlépe po 600 kilometrech nebo po vytahání. Ja k to zjistíš? Zasuň měrku řetězu mezi články a nesmí propadnout. V jakémkoli bike shopu jí seženeš do 200 Kč.
Pružení
Máš-li po repasu, tak stačí vidlici udržovat v čistotě. Opět můžeš použít cyklo star. opatrně prostříknout a vyčkat pár minut. Propružíš a nešistoty utřeš! Teď už přichází na řadu promazání silikonovým olejem. Sprej od BikeWorkxu máš na dlouho. Češi netroškaří a 400 ml ti vystačí na kus sezony. Prostříkni pružení nejlépe v blízkosti těsnění a opět si dej oraz na minutu až dvě. Poté opakuj postup - propružit, utřít! Při dlouhém nevyužití tvého mazla doporučím zopakovat ještě jednou minimálně. Až uvidíš jen čirou tekutinu bez nečistot, tak máš vidlici a tlumič připravené na výjezd. Setřeš a jedeš.
Údržba v sezoně
Kolo máš ready. Vyraž provětrat hlavu. Na co dbát když se vrátíš z trailů? Na čistotu odpružení a řetězu. To je naprostý základ. Silikonový olej a mazivo řetězu ti nesmí chybět. Stejně tak čištidlo Cyklo Star, pokud se vrátíš od bláta. Postup jak optimálně postupovat máš výše v kapitolách pro řetěz a pružení.
Podle počtu výjezdů kontroluj vytahání řetězu. Jakmile ti Strava ukáže 600 km , je na řadě měrka řetězu. Destičky a kotouče při horší účinnosti očisti a při velkém opotřebení pořiď nové. Stějně tak nezanedbej výměnu minerálního oleje (kapaliny) tvých brzd. Co běžně po výměně vydrží celou sezonu, tak jsou čepy. Stačí jen řádně promazat s teflonem a případně při obavách nebo vrzání překontrolovat.
Co děláš před startem sezony ty?